måndag 11 oktober 2021

TV-serie: Black Mirror #2 (2013)

Titel: Black mirror
Originaltitel: Black mirror
Genre: Science fiction
Skapad av: Charlie Brooker
TV-bolag: Netflix
Skådespelare: Hayley Atwell, Domhnall Gleeson, Lenora Crichlow, Daniel Rigby, Rafe Spall
Premiär: 2013-02-11
Produktionsland: Storbritannien
Antal avsnitt: 4
Avsnittslängd: ca 45 min
Såg den på Netflix oktober 2021





Handling
Antologiserie som kopplar in sig i vår kollektiva oro kring den moderna världen. Varje avsnitt är fristående med en skarp och spännande historia som utforskar teman av modern teknik-paranoia som leder till en oförglömlig - och ibland oroväckande - slutsats. Tekniken har förvandlat alla aspekter av våra liv och likt en spegel återspeglas 2000-talets existens tillbaka på oss.

Min kommentar
Nu var det faktiskt över tre år sedan vi såg den första säsongen av Black mirror och eftersom den stirrar mig rätt i ansiktet varje gång vi öppnar Netflix så tyckte jag att det kunde vara dags att ta sig an säsong två. Innan hösten blir för tung och deprimerande.

Det kan hända att jag har sagt det förut, men den här serien är ingen serie i egentlig mening. Alla avsnitt är helt fristående. Det enda de har gemensamt är den djupa och becksvarta svärtan. Här snackar vi mörker. Allt verkar utspela sig i framtiden, men det är 70-talsmusik som genomgående är i bakgrunden. En härlig och lite förvirrande kombination.

Alla avsnitt har en oväntad och rejäl knorr. Jag har roat mig med att försöka gissa den, men har ännu inte lyckats till 100%. Förmodligen är det en bra sak för det borde betyda att jag inte är så skruvad. Trots allt. För här är det ordentligt tillskruvat, ibland nästan absurt. Men så vansinnigt bra.

Egentligen är kanske inte den här serien helt rätt för mig, med tanke på att den handlar om alla sätt den moderna tekniken kan slå tillbaka och bita en där bak. Precis sådant som jag funderar på och det kan vara därför den talar så till mig. Sambon är inte alls lika förtjust. Den är på tok för deppig för honom. Här finns liksom inte minsta lilla strimma ljus.

Black mirror är så deprimerande och riktigt mörk satir om vad vi väljer att göra med teknologin. Eller snarare vad den gör med oss. Det är svårt att se mer än ett avsnitt på en kväll. Jag rekommenderar inte den här serien om du redan känner dig lite nedstämd, men om du känner dig för glad så kan du kosta på dig ett avsnitt då och då.



TV Time har serien 8,6 i genomsnitt.
IMDb har serien 8,8 i genomsnitt (beräknat på 480 161 betyg).
Jag ger den 4,5.
Serien är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar