måndag 18 oktober 2021

Film: The starling (2021)

Titel: The starling
Originaltitel: The starling
Genre: Dramakomedi
Regissör: Theodore Melfi
Manus: Matt Harris
Skådespelare: Melissa McCarthy, Chris O'Dowd, Kevin Kline, Kimberley Quinn, Ravi Kapoor
Utgivningsår: 2021
Produktionsland: USA
Längd: 102 min
Serie: -
Såg den på Netflix 26 september 2021





Handling
Allt är frid och fröjd i de nyblivna föräldrarna Jacks och Lillys liv, men när deras dotter Katie plötsligt dör i plötslig spädbarnsdöd vänds deras liv uppochner. Jack blir intagen på en psykiatrisk klinik, medan Lilly kämpar på, ensam, på utsidan.

Båda försöker på var sitt håll gå vidare i livet efter den tragiska händelsen. Samtidigt är det en aggressiv stare som attackerar Lilly i hennes trädgård. Med hjälp av den före detta psykologen Larry och staren försöker Lilly sakta men säkert ta sig vidare i livet och upptäcker att hennes mentala problem handlar om mer än hennes dotters död.

Min kommentar
Eftersom det var sista dagen på semestern så tänkte jag att vi skulle hinna med ytterligare en film. Eller egentligen så fick jag idén när jag såg att Netflix hade en ny med Melissa McCarthy. Jag är ju så svag för henne och vill se allt hon är med i, så det fick bli The starling på söndagseftermiddagen.

Den korta kommentaren blir: Äntligen! En riktig Melissa McCarthy-film! Jag hoppas att hon har sparkat sin manusskrivande, regisserande man all världens väg. Det är precis så här hon ska vara. Hon är helt enkelt lysande. En bonus är att Kevin Kline är med också. Det är så roligt att se honom i något igen, han är så bra.

Temat är både allvarlig och sorgligt, men det är varsamt inlindat i respektfull, hänsynsfull och lågmäld humor. Jag skulle säga att det är perfekt balanserat. För mig blir sorgen mer tydlig och kännbar när den kantas av ironiska skämt, men det kan bero på att jag gör precis likadant själv. Om jag ska klaga på något så blir det fågeln. Den ser inte speciellt äkta ut. Men det gör inget. Det är inte för att den är en fågel som den är viktig.

Alla som har förlorat någon och inte kan gå vidare borde se den här filmen. Humorn kommer så klart inte att passa alla, men om du tycker den är stötande, strunta i den då och lyssna bara på budskapet!

The starling är en vacker film, berörande, utan att bli klibbigt sentimental. Full av värme och hjärta, med ett riktigt bra budskap.



Letterboxd hade den 2,8 i genomsnitt (beräknat på 1 061 betyg).
IMDb hade den 6,2 i genomsnitt (beräknat på 1 344 betyg).
Jag ger den 4,0.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar