söndag 19 september 2021

Smakebit på søndag: Perfect Day

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare som "drivs" av den norska bokbloggen Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Jag har fortfarande semester och turen har gått vidare till Ronneby Brunn, men i dag ska vi åka hemåt. I morgon är det tänkt att vi ska få besök av min mamma och syster, som ska stanna några dagar. Då passar vi på att bjuda hem sambons mamma och ett par till. Han fyller ju år om en månad och det är nog bra om vi delar upp det lite, så inte alla är här samtidigt.

Boken jag läser nu, Perfect Day av Torbjörn Löwendahl, är fortsättningen på Stayin' alive som kom för två år sedan. Detta är en dystopi, skulle jag nog våga påstå, med en stor portion humor, av den ironiska sorten. Jag vill inte säga att jag skrattar, men många leenden blir det. Boken utspelar sig i Linköping, där jag aldrig har varit. Min smakebit är från sida 200:
    Mina fördomar sa att ryska män drack vodka och att kvinnorna sminkade sig för mycket. De växte upp i en öststatsdiktatur med en revanschlusta mot den imperialistiska supermakten i väster, men trots att Lada länge var Sovjetunionens flaggskepp utgick jag från att ryssar förstod hur moderna bilar fungerade. Min plan hängde på att stressen fick Pyotr att begå ett misstag.
    BA-BAM! BA-BAM!BA-BAM!BA-BAM!

24 kommentarer:

  1. Mycket umgänge där, trevligt, hoppas mammorna har kul. Stress är inte nyttigt, tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror det kan bli trevligt med inte så många släktingar på en gång. Då hinner man prata med alla.

      Radera
  2. Så härligt det låter med semester! Boken kollade jag upp när du skrev om den för inte så länge sedan, eftersom den utspelar sig i Linköping :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns som att vi har varit lediga i tre veckor, inte bara en. Så jag gissar att det har varit en bra semester 😁

      Radera
  3. Skönt med semester! Min svägerska bor i Linköping och jag har varit där, men kan inte säga att jag egentligen känner staden. Päls har de också, de ryska kvinnorna. Ser man någon med päls på Drottninggatan så är det garanterat en ryska ;) Kanske inte riktigt en bok för mig, men tack för smakebiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, päls. Så klart. Det tänkte han inte på 🙂

      Det bästa med att ha semester nu är att inte så många andra har det.

      Radera
  4. Den boken finns i läshögen. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  5. Den boken känner jag inte till, tack för smakebiten.

    SvaraRadera
  6. Tack för smakbiten! Känner inte till författaren eller boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Serien är nog inte jättekänd. Synd.

      Radera
  7. härligt med semester nu när de flesta andra arbetar. känner igen omslagsbilden, men jag har inte läst boken. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har verkligen varit glest bland turisterna. Vilket är riktigt skönt.

      Radera
  8. Inte dumt med semester, hoppas vädret är bra. Okänd bok och författare för mig. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har haft nästan en löjlig tur med vädret. Det har småregnat en liten del av två dagar och det var precis så vi satt i bilen och bytte hotell 🙂

      Radera
  9. SF thriller om pandemin, kan det bli mer aktuellt. Dock inte min favorit genre men jag kan intyga om att jag har exakt samma fördomar! Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det handlar egentligen inte alls om den här pandemin. Första delen kom redan 2019. Då visste vi inte ens att det faktiskt kunde hända. Även om det ju inte alls blev som i den här boken.

      Radera
  10. Dystopi med ironisk humor? Jag antecknar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Börja bara med första delen först 😉

      Radera
  11. Moro med humoristisk dystopi.
    Kos deg med lesingen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en väldigt bra och lyckad kombination.

      Radera
  12. Ojsan, hände visst något på slutet där? Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är en del BA-BAM! BA-BAM!BA-BAM!BA-BAM! i boken. Inte alltför mycket dock 🙂

      Radera