torsdag 30 september 2021

Hett i hyllan #320

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Ännu en synd från Black Friday i december 2017.
Jag minns precis varför jag köpte Problemet med får och getter av Joanna Cannon.

Som så många gånger förr så var det en bokbloggare som knuffade mig över kanten. Jag säger knuffade över kanten för jag hade sett boken tidigare, men då blev jag inte tillräckligt intresserad. Sedan började Annette på Just nu - just här prata sig varm om den. Och ja, jag är väl inte (eller var, kanske) speciellt svårflörtad när det gäller böcker. Alltså köpte jag den. Alltså så står den här, oläst i hyllan och har så gjort i nästan fyra år nu. Jag måste verkligen lägga på ett kol...

Så här står det på baksidan:
En återvändsgata i en förort i East Midlands i England, 1976. Mrs. Creasy har försvunnit och hela gatan surrar av viskningar och rykten. Grannarna skyller hennes plötsliga försvinnande på den intensiva värmeböljan, men tioåriga Grace och Tilly är inte lika övertygade, utan bestämmer sig för att ta saken i egna händer.

Den energiska, livfulla Grace och den tystlåtna, tankfulla Tilly inspireras först av den lokala kyrkoherden till att söka Gud efter svar, och knackar sedan dörr på jakt efter ledtrådar. Det visar sig att alla på gatan tycks ha något att dölja, skäl till att inte riktigt passa in. Men efter hand börjar de avslöja sina hemligheter, sådant som de två amatördetektiverna aldrig hade kunnat föreställa sig.

I det eviga sommargasset börjar så grannarnas liv stegvis uppdagas, och en egendomlig historia, full av svek och lögner, kommer i ljuset.
Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

12 kommentarer:

  1. Den har jag i läslistan - tror jag. Måste kolla.
    http://mosstanten.se/2021/09/30/hett-i-hyllan-125-i-sanningens-tjanst/

    SvaraRadera
  2. Det där är en titel man kommer ihåg!
    https://lottensbokblogg.wordpress.com/2021/09/30/hett-i-hyllan-264/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och visst blir man lite nyfiken på vad det kan vara för slags problem med får och getter... 🙂

      Radera
  3. Rekommenderar verkligen att du ska flytta upp den i läslistan.
    Här är mitt bidrag
    https://mittbokintresse.blogspot.com/2021/09/hett-i-hyllan-vecka-39-2021.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har den ju fångat mitt intresse, igen, så det är inte helt omöjligt.

      Radera
  4. Den där boken såg jag en hel del på brittiska booktube-kanaler för länge sedan.
    Här kommer min heta bok: https://lenasgodsaker.blogspot.com/2021/09/hett-i-hyllan-v39-2021.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den har ju några år på nacken.

      Radera
  5. Jag var inte lika tagen av den som Annette. Men miljön i boken är fantastiskt berättad och jag riktigt kände hur jag blev barn igen på 70-talet. Och även denna sommarvärme som är så lätt att minnas från barndomen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bra att du plockar ner mina förväntningar 🙂 Men visst var väl somrarna alltid soliga och fina på 70-talet?

      Radera
    2. Definitivt! Jag minns bara något enstaka regn när jag satt inne i en husvagn. Annars sken alltid solen! Det är jag helt övertygad om :-D.

      Radera
    3. Jag minns en del regn från när jag var tonåring (då satt vi inne och spelade kort), men när jag var liten då sken solen. Alltid.

      Radera