måndag 20 september 2021

Film: Things heard & seen (2021)

Titel: Things heard & seen
Originaltitel: Things heard & seen
Genre: Skräck
Regissör: Shari Springer Berman, Robert Pulcini
Manus: Shari Springer Berman, Robert Pulcini, Elizabeth Brundage (bok)
Skådespelare: Amanda Seyfried, James Norton, Alex Neustaedter, Natalia Dyer, Karen Allen
Utgivningsår: 2021
Produktionsland: USA
Längd: 121 min
Serie: -
Såg den på Netflix 27 augusti 2021




Handling
Det unga paret Catharine och George Claire, lämnar storstadslivet i New York och flyttar ut på landsbygden. Samtidigt som konstprofessorn George gör sitt yttersta för att vinna allas gunst på det lokala universitetet försöker Catharine lära känna den lilla mystiska orten de kommit till. Med tiden upptäcker hon att både hennes make och det nya hemmet döljer mörka hemligheter.

Min kommentar
Jag har ju alltid gillat skräck, både i bok- och filmform, men mitt problem de senaste åren är att den här genren lite har blivit förstörd av billiga effekter och jumpscares. Därför så har jag avvaktat lite med Things heard & seen. Netflixfilmer brukar ju inte direkt imponera på mig. Den här mörka och regniga fredagen så kändes det rätt.

Faktum är att detta inte alls är så dåligt som man kan förledas att tro om man ska döma efter betygen på filmsajterna. Jag skulle tro att att de som har satt så låga betyg har väntat sig en av de där "moderna" skräckfilmerna (som jag har problem med). Om man vill se en film med kaskadspyor, huvuden som snurrar och skvättande blod så ska man definitivt se något annat. Det här är mer traditionell skräck, eller kanske mer en klassisk spökhistoria kombinerat med thriller. Det funkar faktiskt riktigt bra.

Tempot är väldigt långsamt och det händer kanske inte så mycket på filmduken, men desto mer inne i huvudet. Precis som jag vill ha det. Man får inte all information från början, pusselbitarna faller på plats en efter en och det är en hemsk historia som vecklar ut sig. Den gamle Emanuel Swedenborg har också en roll, skulle man kunna säga. Eller i alla fall hans teorier. Budskapet i filmen, att det goda alltid vinner över det onda, stämmer ju bra med filmens värld. Tyvärr inte så mycket med verkligheten.

En annan anledning till att jag har tvekat att se den här filmen är Amanda Seyfrid. Jag gillar inte henne och tycker att hon är en medioker skådespelare. Så även här. James Norton däremot, som jag trodde var okänd för mig men jag hade fel, är fenomenal. Han får mig att känna allt det som det är meningen att jag ska känna. Även de i birollerna gör väldigt bra ifrån sig.

Slutet blir lite märkligt och känns kanske oklart och oavslutat, men jag har inte så mycket emot det. Jag föredrar det i stället för att allt förklarande slut. Något jag inte visste när vi tittade var att filmen bygger på en bok som bygger på ett verkligt mordfall. Nu undrar jag ju så klart hur mycket som har blivit förvanskat på vägen. Är mordet uppklarat eller ej? Ligger det överhuvudtaget någon sanning i "spökhuset"? Och människorna som bor i byn?

Jag blev ju då positivt överraskad av Things heard & seen och jag skulle nog påstå att min uppfattning om skräckfilmer har blivit återupprättad. Det finns hopp alltså.



Letterboxd hade den 2,4 i genomsnitt (beräknat på 30 527 betyg).
IMDb hade den 5,3 i genomsnitt (beräknat på 25 340 betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar