måndag 13 september 2021

Film: Gunpowder milkshake (2021)

Titel: Gunpowder milkshake
Originaltitel: Gunpowder milkshake
Genre: Action
Regissör: Navot Papushado
Manus: Ehud Lavski, Navot Papushado
Skådespelare: Karen Gillan, Michelle Yeoh, Angela Bassett, Lena Headey, Paul Giamatti
Utgivningsår: 2021
Produktionsland: Frankrike, Tyskland, USA
Längd: 114 min
Serie: -
Såg den på Netflix 20 augusti 2021





Handling
I sitt turbulenta liv som lönnmördare tvingades Scarlet att överge sin dotter Sam och fly. Många år senare har Sam också vuxit upp till en kallblodig hitwoman. Men ett riskfyllt uppdrag spårar ur och resulterar i att en oskyldig 8-årig tjej hamnar mitt i gängkriget. Sam måste agera på egen hand vilket leder henne tillbaka till Scarlet och hennes gamla sidekicks. Tillsammans tar de upp kampen mot de som tog allt från dem.

Min kommentar
Filmen vi egentligen hade tänkt se förra veckan, men som blev utbytt i sista sekunden, var Gunpowder milkshake. Den här fredagen blev det i alla fall dags för den. Lite tveksam och skeptisk var jag när ett av nyckelorden på Netflix var Udda. Det är inte alltid det funkar för mig. Men jag behövde inte vara orolig alls.

För mig är den här filmen som om Ensam hemma och valfri Tarantino-film hade fått barn. Det är otroligt våldsamt, väldigt roligt och underhållning i dess renaste form. Den jämförs tydligen med John Wick, men detta är mycket mer Tarantino och alltså så mycket bättre.

Jag har aldrig tidigare förstått vad andra har menat när de påstått att koreografin är snygg. Det gör jag nu. Slagsmålen ser mer ut som dans än råkurr. Det är nästan vackert. Framför allt så är det så långsamt att man faktiskt ser vad som pågår. Det är jag sannerligen inte bortskämd med. Här uppfinns så många nya sätt att ta död på människor och jag bara älskar dessa kick-ass bibliotekarier.

Jag hade ingen koll alls på vilka som är med här och om jag ska vara helt ärlig så kände jag knappt igen namnet på någon, men det visar sig att det här är en riktigt imponerande rollista. Alla gör bra ifrån sig, men jag blir lite besviken på Angela Bassett. Hon kan mycket bättre än så här.

Gunpowder milkshake är inte en film som tar sig ett dugg på allvar. Den försöker inte vara djup på något sätt och har inget budskap överhuvudtaget. Inte heller är den karaktärsdriven, ingen är där för att beröra dig. Men så vansinnigt underhållande. Bara spänn fast dig, åk med och njut av färden.



Letterboxd hade den 3,0 i genomsnitt (beräknat på 26 975 betyg).
IMDb hade den 6,0 i genomsnitt (beräknat på 23 760 betyg).
Jag ger den 4,0.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar