torsdag 23 september 2021

Hett i hyllan #319

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Ännu en från den digra högen inköpta i december 2017.
Av Katarina Bivald har jag läst en annan bok så det var inte speciellt långsökt att jag skulle köpa även Livet, motorcyklar och andra omöjliga projekt.

Egentligen så är det lite märkligt att jag har så många oläst feelgood. Jag längtar ju riktigt efter att läsa lite ljusare och gladare böcker. Men det blir liksom aldrig av. Jag tyckte i alla fall att hennes förra bok, Läsarna i Broken Wheel rekommenderar, var helt okej. Även om jag hade en del invändningar när det gällde detaljnivån. Nu var väl det hennes debut, om jag inte minns fel, så det kanske kan ursäktas. Generellt sett så föredrar jag inte bli matad med hur jag ska tänka och känna, jag gillar att tänka och känna själv. Ingen blir kanske förvånad om jag berättar att jag redan har börjat titta på nästa års utmaningar och den här boken förekommer i en av dem. Preliminärt.

Så här står det på baksidan:
Sommaren då Anette Grankvist fyllde arton lovade hon sig själv tre saker som hon skulle göra i livet: köra motorcykel, köpa ett hus och klara sig själv. Så här nitton år senare har hon i alla fall klarat sig själv. Hon har inte varit på en riktig dejt på den här sidan millennieskiftet. Hon bor kvar i hyresrätten i Skogahammar. Hon jobbar på Mat-Extra, där blip-blip-ljudet från kassan långsamt driver henne till vansinne. Och hon har inte ens körkort för bil, ännu mindre motorcykel. Allt det här var helt rimligt så länge hennes dotter bodde hemma. Men när Emma flyttar till en annan stad upptäcker Anette att det är en sak att vara ensamstående mamma med ett barn, och en helt annan att vara det utan ett. Hon hade ingen aning om att livet bestod av så mycket tid.

Därför verkar det som en bra idé att börja ta motorcykellektioner, ge sig in i ett omöjligt projekt, lära känna sin egen mamma mitt under pågående senildemens, och kasta sig ut i en galen förälskelse. Men det visar sig snart att det här med frihet och äventyr är betydligt mer komplicerat än Anette tänkt sig.
Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

8 kommentarer:

  1. Det låter ju ganska bra. En vanlig kvinna i en vanlig ort i Sverige. Jag har också redan funderat på mina utmaningar nästa år :-)
    http://mosstanten.se/2021/09/23/hett-i-hyllan-124-pesten/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hennes förra bok var också om vanliga människor, men i en liten ort i USA. Jag gillar vanliga människor. Men så skönt att höra att det inte bara är jag som är tidigt ute 😁

      Radera
  2. Den där har även jag oläst i hyllan.
    Här kommer min heta bok: https://lenasgodsaker.blogspot.com/2021/09/hett-i-hyllan-vecka-38-2021.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då är jag inte ensam om det i alla fall 🙂

      Radera
  3. Låter som en intressant bok.
    Mitt bidrag finns här
    https://mittbokintresse.blogspot.com/2021/09/hett-i-hyllan-vecka-38-2021.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillade ju hennes förra så oddsen känns ju bra för att jag ska gilla denna också.

      Radera
  4. Den har jag läst, men minns inte exakt vad jag tyckte. Mer än att jag saknade böckerna som var en central del i Broken Wheel.
    https://lottensbokblogg.wordpress.com/2021/09/23/hett-i-hyllan-263/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var ju tvungen att kolla nu, vad du tyckte om den 😁 Du gav den en fyra, så det talar ju för att jag ska gilla den.

      Radera