onsdag 27 september 2023

Bok: Himlen är alltid högre av Jonas Moström

Författare: Jonas Moström
Titel: Himlen är alltid högre
Genre: Kriminalroman
Antal sidor: 297
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: Nathalie Svensson 1
Förlag: Lind & Co
Utgivningsår: (original) 2014 (min) 2014
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 29 augusti 2023




Första meningen: Det kommer snart att börja regna, men hon bestämmer sig för att chansa.

Baksidetext
Nathalie Svensson, psykiatriker och medlem av rikskriminalens gärningsmannaprofilgrupp, trivs äntligen med tillvaron. Som nyseparerad har hon skaffat sig en etta i Stockholm för att kunna leva ett annat liv vid sidan av det som mamma i Uppsala.

På väg hem efter en sen kväll på Café Opera får hon ett sms från Rickard Ekengård, den berömde skådespelaren som hon tillbringat en natt med några veckor tidigare. Nu vill han ses igen och de bestämmer träff vid Karlaplan. Men det blir inget möte för när Nathalie kommer fram ser hon hur Rickard blir brutalt skjuten och slängd i fontänen. Överfallet är närmast identiskt med mordet på hennes stora kärlek för tio år sedan - ett fall som aldrig fick sin förklaring.

Är Nathalie utsatt för ödets grymma nyck eller finns det en koppling mellan morden? Har de obehagliga sms hon börjat få från okänt nummer något med det hela att göra? Snart är Nathalie indragen i en ondskefull historia som blir mörkare ju närmare sanningen hon kommer.

Min kommentar
Läsningen gick undan så pass att jag behövde ännu en oplanerad bok, innan månaden tog slut. Det var riktigt jobbigt att välja ytterligare en, så där på fri hand eller vad man ska kalla det. Till slut landade jag i Himlen är alltid högre.

Den här boken har stått i hyllan i nästan nio år, men faktum är att den inte har lockat överhuvudtaget. Jag har läst samtliga böcker i författarens förra serie och jag ledsnade så till den milda grad att jag på allvar funderade på att ge bort denna, utan att ha läst den. Men så kan man ju inte göra, bestämde jag, och läste den. Och det är jag glad för.

En av anledningarna till att jag tröttnade på förra serien var att båda huvudpersonerna vara osannolika mansgrisar. Det finns det faktiskt en del av här också. Bland annat den där typen som vill "skydda" de stackars svaga kvinnorna, så de inte får information som dessa män är av den alldeles bestämda uppfattningen att kvinnor inte klarar av. Jag betackar mig för den typen av människa och kan inte låta bli att fundera på om Moström själv tycker så. Kanske inte ändå, med tanke på slutresultatet, Men han har en avsevärd mängd mansgrisar bland sina karaktärer.

De viktiga karaktärerna är inte speciellt många, men det blir ändå ganska många namn att hålla ordning på när halva Stockholmspolisen (verkar det) får i uppgift att bevaka Nathalie. De kunde kanske ha varit namnlösa. Om nu inte tanken är att återanvända dem.

Att en bok på under 300 sidor kan kännas lite långdragen kommer som en överraskning för mig. Dock blir den aldrig seg. Historien går alltid framåt (även om det mestadels sker på mitt icke-favoritsätt, genom sammanträffanden) och jag ville verkligen läsa vidare, genom hela boken. Hela historien känns emellertid ... kanske inte osannolik eller inte trovärdig ... men för mycket.

Jag trodde att jag skulle få läsa om en profilerare och psykiatriker, men i stället får jag läst om ett brottsoffer/en anhörig. Besvikelsen är stor när Nathalie inte alls finns med i sin yrkesroll, hon bara flänger runt och privatspanar. Och terroriserar polisen. Hon ringer Frank sjuttioelva gånger varje dag. Som att han inte har annat att göra. Eller borde ha i alla fall. Han är på tok för tillmötesgående mot Nathalie. Hon är ett vittne och borde behandlas som ett sådant. Och landets främsta expert på psykopater? Verkligen? Hon känner ju inte igen dem ens när hon har dem mitt framför sig.

Himlen är alltid högre är betydligt bättre än serien om Axberg och Jensen, även om nu (om man ska döma efter slutet) båda två kommer att figurera i nästa bok. Titeln förstår jag dock inte alls. Vad har den med något att göra? Jag gissar (och hoppas) att karaktärerna utvecklas något i efterföljande delar, det har ju blivit en ganska lång serie nu. Om jag kommer att fortsätta läsa är fortfarande oklart, men jag tror det skulle kunna bli bra.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Goodreads hade den 3,33 i genomsnitt (beräknat på 1 038 betyg).
Jag ger den 4,0.
Boken är
TråkigSpännandeFörutsägbar
BladvändareKlurigLäskig
LångsamTempofylldIntetsägande
DetaljrikFåordigNagelbitare
MysigSorglig
MåbrabokTankeväckandeRolig
RörigGenomtänktMörk

Andra som bloggat om Himlen är alltid högre: Lottens bokblogg, Tankar från en samlares hjärna och Läsvärd eller inte.

2 kommentarer:

  1. Serierna vävs ju ihop. Ja, vi får se om du läser vidare och vad du tycker då...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer inte att vara högprioriterat, men vem vet 😁

      Radera