onsdag 13 september 2023

Feminist Book Tag

Den här roliga taggen hittade jag hos Lottens bokhylla i våras.

1. Your Favorite Female Author
Jag har nog ganska många, men den som poppar upp i huvudet direkt är Louise Penny.

2. Your Favorite Heroine
Alltså, nu är hon ju egentligen ingen "bokkaraktär", men hon är i alla fall litterär. Ända sedan jag var ganska liten så har min favorit varit Modesty Blaise.

3. A Novel with a Feministe Message
Jag kanske är dålig på att upptäcka sådana meddelanden, men Makten av Naomi Alderman är nog ett bra exempel.

4. A Novel with a Girl on the Cover
5. A Novel Featuring a Group of Girls
Hela Engelsfors-trilogin platsar väl här av Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren. Det är ju mestadels flickor i alla fall. Cirkeln är den första delen.

6. A Novel with a LGBTQIAP+ Female Character
Här finns det ju en del att välja mellan, men då tar jag Försvunnen av Tina Frennstedt.

7. A Novel With Several Female Point of Views
Ojdå, här känner jag ju lite att det jag svarat på en fråga här ovanför kanske borde ha varit här också/i stället, men då väljer jag väl andra delen i Engelsfors-trilogin, Eld, av Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren.

8. A Book where a Girl Saves the World
Då får det bli Divergent av Veronica Roth. Tris har visserligen hjälp, men det är hon som startar det hela.

9. A Book Where You Prefer the Female Sidekick to the Male MC
Den som direkt dök upp i huvudet är Tilly Bradshaw, som är sidekick till Washington Poe, i Brännaren. Första delen i en riktigt bra serie.

10. A Book Written by a Male Author with a Female Character
Det självklara svaret här får nog bli Män som hatar kvinnor av Stieg Larsson. Lisbeth Salander är så kickass som man kan bli.

2 kommentarer:

  1. Roligt att läsa dina svar! Flera tänkte jag "jamen just ja, vilket klockrent svar"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte den var svår, det är så sällan jag minns vissa saker. Just det där med karaktärer ... 😬

      Radera