måndag 18 september 2023

Film: Happiness for beginners (2023)

Titel: Happiness for beginners
Originaltitel: Happiness for beginners
Genre: Dramakomedi
Regissör: Vicky Wight
Manus: Vicky Wight, Katherine Center (bok)
Skådespelare: Ellie Kemper, Luke Grimes, Nico Santos, Ben Cook, Gus Birney
Utgivningsår: 2023
Produktionsland: USA
Längd: 103 min
Serie: -
Såg den på Netflix 18 augusti 2023





Handling
Ett år efter sin skilsmässa blir Helen Carpenter, trettiotvå, övertalad av sin irriterande, fem år yngre bror att anmäla sig till en guidad gruppvandring i vildmarken. Det blir en chans för henne att ta sig samman och få ihop sig själv och sitt liv igen. Väl där upptäcker hon att hennes brors ännu mer irriterande bästa vän också har anmält sig kan hon inte föreställa sig hur det kan bli något annat än en katastrof.

Min kommentar
Även Happiness for beginners är ett tips jag fick på Instagram, men inte heller nu minns jag vem det var (det är ju helt hopplöst att söka där). Faktum är att jag sett reklam för filmen, men jag ratade den. Hur kul låter det med en vandring i vildmarken liksom? Men oj, så fel man kan ha. Vem det nu än var som tipsade om den: Tack!

Tonen i den här filmen är helt magisk och de små klokheterna som filmen försiktigt är strösslad med får mig att må bra. Detta är något så ovanligt som en, sorts, romcom som utspelar sig mitt ute i skogen. Dessutom med äldre karaktärer. Till skillnad då från milleniumgenerationen i en storstad, tänker jag. Det är annorlunda och för mig funkar detta bättre. Ung insta-love göre sig icke besvär.

Mina förväntningar var nog ganska låga så det här blev en trevlig överraskning. Jag var rädd att den skulle bli sleezy och rejält amerikansk, men den var så mycket bättre än förväntat. Karaktärerna känns realistiska, även om gruppen som sådan känns märkligt bra sammansatt. Här finns nog varenda människotyp som finns. Alla har de sina speciella egenheter och de kompletterar varandra perfekt. Jag gillar dem allihop faktiskt och de är ett bra exempel på att alla behövs.

Den gryende romansen känns bra och jag tycker att de har bra kemi. Det blir inte forcerat eller pinsamt. Allt berättas på ett fint sätt med en lågmäld och subtil humor. Ja, jag skrattade till och med flera gånger. Det är långsamt, men inte som i lång och utdragen. Perfekt tempo och perfekt längd på filmen.

Den senaste tiden har det hänt flera gånger att jag har hamnat i Appalacherna i böcker jag har läst. Vi snackar vidunderlig miljö med fantastiska vyer. Jag blir nästan sugen på att gå på vandring där. Nästan.

Happiness for beginners är extremt gullig och charmig. En riktig feelgood. Det visar sig att filmen bygger på just en mycket populär feelgood och frågan är om jag inte måste läsa den. Det sägs att boken är bättre än filmen ...



Letterboxd hade den 2,6 i genomsnitt (beräknat på 10 771 betyg).
IMDb hade den 6,1 i genomsnitt (beräknat på 10k betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar