lördag 23 september 2023

Bok: I fikonträdets skugga av Camilla Davidsson

Författare: Camilla Davidsson
Titel: I fikonträdets skugga
Genre: Feelgood
Antal sidor: 289
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: Familjen Bergendahl 2
Förlag: Printz Publishing
Utgivningsår: (original) 2019 (min) 2020
Format: Pocket
Källa: Bokhyllan
Utläst: 26 augusti 2023




Första meningen: "Jag ska bli läkare."

Baksidetext
Susanne har tagit hand om sin familj i alla år, men nu är Sofia och Lovisa utflugna och Lars har plötsligt och chockartat lämnat henne för en yngre kvinna. Vid 53 års ålder måste Susanne skapa sig ett nytt liv. Först och främst hitta någonstans att bo, men också ett nytt jobb och någonstans att göra av bohaget från familjevillan.

I en avkrok på Gotland ligger den gamla mjölkbutiken, ett arv som Susanne tänkt sälja, men som tillfälligt får husera alla möbler och prylar. I lugn och ro ska hon sortera allt och hämta kraft efter skilsmässan. När en turist en dag stannar till vid mjölkbutiken och frågar vad sakerna kostar, finner Susanne att hon halvt ofrivilligt startat en loppis. En dag dyker en vresig men stilig granne upp på gården, och en kedja av händelser sätts igång som slungar ut Susanne i livet igen. Men vågar hon säga ja till allt det nya?

Min kommentar
Jag har länge varit nyfiken på Camilla Davidssons böcker och otaliga är de gånger som jag i stort sett har haft I fikonträdets skugga i handen, men så har jag valt en annan bok i stället. Varenda gång. Fram tills nu. Det var fortfarande mycket månad kvar och jag behövde en ny bok att läsa, feelgood kändes väldigt rätt.

Det var nära att jag satte tillbaka boken även den här gången, när jag plötsligt upptäckte att den tydligen inte bara ingår i en serie, utan att det till och med är andra delen. Så där gillar ju inte jag att läsa böcker. Men så såg jag att första boken handlar om dottern i familjen, medan denna handlar om mamman. Jag bestämde mig för att ta ett jättekliv utanför min bekvämlighetszon och helt enkelt bara läsa andra delen i en serie, utan att ha läst den första.

Att författaren verkligen tycker om och bryr sig om sin karaktär är väldigt tydligt. Susanne tecknas väldigt varsamt och kärleksfullt. Hon gör visserligen en del val som jag själv inte hade gjort, men hon känns helt äkta. Till att börja med så är hon alldeles för snäll och undfallande, men hon får mer skinn på näsan allt eftersom. Jag tycker så mycket om att Susanne till slut börjar lyssna på vad hon själv vill och börjar stå upp för sig själv mot bortskämda och egocentriska barn. Och ex-man. Och nya män. Inte bara gör vad andra förväntar sig av henne. Ibland kan man ju göra det också så klart, men inte alltid och/eller bara.

Vilken sällsam svinpäls hon var gift med! Tänk bara att dumpa allt med försäljning och tömning av villa i knät på henne. Sedan ha mage att ha åsikter om vad hon gör med alla prylar han inte ville ha. Detsamma gäller för övrigt även döttrarna. När hon började sälja av allt kände jag bara en obeskrivlig glädje. Mot slutet blir jag rejält irriterad på Susanne. När hon behandlar Leo på ungefär samma sätt som hennes ex-man behandlade henne. Bara för att hon själv gillar att prata om sina personliga problem så betyder inte det att andra gör det. Alla har inte samma sätt att angripa/ta itu med sina problem.

Jag är inte så glad i att grannen visar sig vara stenrik, med alla tillhörande attribut. Inklusive kvinnokarl och skitstövel. För min del är det också på tok för många (och långa) sexscener. Det är inte vad jag vill ha/förväntar mig av en feelgood. Det tillför absolut noll och intet till historien. Och är det inte lite väl billigt (ingen summa nämns, men hon har ju inga pengar direkt) för henne att flytta allt bohag till Gotland? Hur får egentligen flyttgubbarna lön? Jag har svårt att tro att de sysslar med välgörenhet.

I fikonträdets skugga är både lättläst och snabbläst. Det är nästan omöjligt att inte bli engagerad i Susannes nya liv. Dessutom känns det alltid bra att läsa om en karaktär som är i min egen ålder. Jag önskar henne allt gott i fortsättningen och tänker att det inte alls är omöjligt att jag läser den tredje delen i serien. Om jag säkert vet att jag får återse den här fantastiska och mysiga gamla mjölkbutiken.

Goodreads hade den 3,56 i genomsnitt (beräknat på 397 betyg).
Jag ger den 3,5.
Boken är
TråkigSpännandeFörutsägbar
BladvändareKlurigLäskig
LångsamTempofylldIntetsägande
DetaljrikFåordigNagelbitare
MysigSorglig
MåbrabokTankeväckandeRolig
RörigGenomtänktMörk

Andra som bloggat om I fikonträdets skugga: Johannas deckarhörna, Nilmas bokhylla och Marias bokhylla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar