söndag 3 september 2023

Smakebit på søndag: Schack under vulkanen

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare som "drivs" av den norska bokbloggen Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

September är här nu och därmed hösten. Väl. Även om det har varit både varmt och fint i några dagar. Jag har ägnat veckan åt att göra små utflykter, för att riktigt ta tillvara på mina sista dagars ledighet. På måndag börjar jag ett nytt jobb. I drygt tre månader har jag väntat på detta. Det är med skräckblandad förtjusning som jag inser att det faktiskt är just den måndagen i morgon.

Det har blivit dags för ännu en Håkan Nesser, Schack under vulkanen är den sjunde delen om den specielle kommissarien Barbarotti. Tills för bara någon vecka sedan så var den den senaste delen, men till min stora glädje så har det kommit ännu en nu. Med tanke på att det bara skulle bli fem delar så är det över förväntan.

Min smakebit är från sida 66-67:
    "Jag är anglofil", sa hon. "Det är därför det ser ut som det gör. Kaffe?"
    "Borde det inte vara te?" föreslog Barbarotti.
    "Jag är inte fundamentalist."
    "Jag förstår", sa Barbarotti och sjönk ner i fåtöljen. "En kopp kaffe blir bra."
    En dag måste jag tacka nej, tänkte han. Det var hans femte eller sjätte för dagen och klockan var inte mer än elva.

14 kommentarer:

  1. Fortfarande sommar kvar, tack för smakbiten, blir nyfiken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den närmaste veckan verkar ju bli högsommar.

      Radera
  2. Som sagt var - lycka till i morgon. Jag har ju inte läst den här serien men är väldigt lockad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jag tror det gick bra 😊 Serien om Barbarotti är mycket, mycket bra.

      Radera
  3. Jag vet inte om jag någonsin läst eller komma att läsa Nesser. Too many books du vet...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns nästan för många böcker 😳 Nesser är väldigt speciell och inte klassiska deckare, mer drama som råkar innehålla mord.

      Radera
  4. Har läst de två första delarna i serien och ommer säkert läsa fler. Tack för smakbiten! Lycka till på nya jobbet imorgon.

    SvaraRadera
  5. Kan dom inte filmatisera dessa Nesser-böcker? Jag gillar ju inte att läsa deckare men uppskattar tv-serier desto mer. Lycka till imorgon, föstår att det pirrar i magen efter så lång väntan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade gärna sett dem filmatiserade 😊 De är ju egentligen inte klassiska deckare, ibland kan det dröja till mitten av boken innan det händer något deckaraktigt.

      Radera
  6. spännande med nytt jobb! länge sedan jag läste Nesser. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nesser är alltid värd att återvända till.

      Radera
  7. Jag brukar tacka ja till kaffe, men i förra veckan var jag på ett kundbesök hos en man vars lägenhet signalerade total misär. När han frågade om jag ville ha kaffe tackade jag nej. Jag misstänkte att hans kaffekoppar var lika smutsiga som resten av den lilla lägenheten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag dricker inte så mycket kaffe, oftast bara på morgonen. Man får göra en snabb bedömning när man blir bjuden på kaffe och jag kan förstå om du tackade nej där.

      Radera