tisdag 24 september 2024

Tisdagstrion: Sápmi

Tisdag igen. Men tyvärr verkar det vara den allra sista gången för Tisdagstrion. Åtminstone i regi av Ugglan & Boken. Tack för lång och trogen tjänst, Helena!

Veckans tema: Sápmi

Det här temat var lätt som en plätt. Jag gjorde ju en lååååång rundresa i området i somras, både i Sverige, Norge och Finland. Då läste jag bara böcker som utspelar sig där så jag väljer helt enkelt tre av dem.

1. Koka björn av Mikael Niemi utspelar sig i byn Kengis år 1852. Den handlar om Lars Levi Læstadius, men jag anar att det mesta som händer utanför religionen bara är hittepå.

2. Tio över ett av Ann-Helén Laestadius handlar om den så kallade flytten av Kiruna. Och gruvan. Förutom att den ju utspelar sig i Kiruna, så har den en hel del inslag av samer. Om inte annat så är författaren same.

3. Kautokeino, en blodig kniv av Lars Pettersson handlar väldigt mycket om Sápmi och samer. Många för mig okända företeelser och ting nämndes i boken, men ungefär samtidigt som jag läste boken så besökte vi både en sameby och en renfarm. Där förklarades allt för mig.

2 kommentarer:

  1. Koka björn och Tio över ett har jag läst. Kautokeino, en blodig kniv har jag hemlånad från bibblan.

    SvaraRadera