torsdag 12 januari 2012

Du och din läsning

Nu var det längesedan jag hade en enkät här och passande nog hittade jag en hos Bokhora.

Vilken är den första bok du minns du läste och tyckte om?
Jag har faktiskt ingen aning om vilken bok som var först, jag minns bara en hel radda utan inbördes ordning. För sakens skull så kan jag väl välja något med Plupp av Inga Borg. Det borde ju ha varit relativt tidigt.

Läser du serietidningar eller manga och isåfall vilka?
Nej.

Läser du ”allt” – dvs gärna på mjölkpaketen och sånt?
Jag läser allt, mjölkpaket, gatuskyltar, reklamskyltar, registreringsnummer...

I vilka omgivningar läser du helst? På bussen, i bilen? Fåtöljen? Sängen?
Tåg är ett bra ställe, förutsatt att det är tyst. Jag pendlar varje dag till jobbet så det blir en del tågåkande. Annars gillar jag soffan.

Vad är det bästa att dricka/äta till en riktigt bra bok?
Jag måste svara som jag alltid gör: Ostbågar. Bara man aktar sig så man inte tar i boken med samma hand man äter med.

Är du med i någon bokklubb?
Nej.

Lånar du ofta på biblioteket?
Nej. Jag har visserligen skaffat mig lånekort nu, men det enda jag lånat på ungefär 25 år är en e-bok i början av december och januariboken för den Nordiska Läsutmaningen. Förhoppningsvis ska det bli fler, men inte så länge jag har så många olästa i min egen bokhylla.

Handlar du böcker på nätet och isåfall var? Brukar du jämföra priser?
Jag handlar nog 95% av alla böcker på nätet och 95% av de böckerna handlar jag på AdLibris. Jag har roat mig med att jämföra priser, men det slutar alltid med att AdLibris är billigast. Det kan hända att någon enstaka bok är billigare någon annanstans, men jag handlar väldigt sällan bara en bok.

Hundörar du? Skriver i marginalen?
Nej, nej och åter nej. Man kan inte våldföra sig så på böcker.

Tjocka eller tunna böcker?
Ju tjockare en bok är, desto större dragningskraft har den på mig. Men generellt tycker jag att runt 350-400 sidor är lagom.

Vilken är den senaste boken du läst och tyckt om?
Upp till toppen av berget av Arne Dahl.

Vad läser du just nu?
Låt den rätte komma in av John Ajvide Lindqvist.

Nämn någon bok du tyckte var hopplöst dålig! Eller värre ändå: tråkig!
Det här var en svår fråga. Jag tror inte jag läst någon hopplöst dålig bok, eller jo, vänta... Partisaner av Alistair MacLean.

Tvingade du dig igenom den ändå?
Ja, jag ville inte tro att den var så dålig.

Fem böcker du älskar?
Här skulle jag ju kunna göra det lätt för mig och bara välja fem stycken av Stephen King. Eller Dean Koontz för all del. Men om jag sätter upp lite egna regler och inte får ta mer än en bok av samma författare så blir det Pestens tid av Stephen King, Väktare av Dean Koontz, Den långa flykten av Richard Adams, Bilbo av Tolkien och Stekta gröna tomater av Fannie Flagg.

Favoritförfattare?
Stephen King och Dean Koontz (har jag inte svarat på det här förut?).

Någon som du gärna skulle vilja läsa, men inte kommit dig för?
Alldeles för många, kanske Karin Slaughter eller Ninni Schulmann.

Läser du faktaböcker? Vilka genrer föredrar du?
Det finns nog bara en sorts faktaböcker som jag läser och det är programmeringsböcker.

Om en bok blivit film: läser du helst boken först och ser filmen sen, eller tvärtom?
Alltid boken först, om jag vet att det finns en bok.

Om du ”upptäcker” en bok via film, brukar du läsa den då? Alltså om du inte visste att den fanns som bok innan.
Om filmen är bra så brukar det sluta med att jag läser boken också.

Favoritfilm (baserad på bok)?
Stekta gröna tomater.

Läser du lyrik? (Ge gärna exempel)
Nej, jag klarar inte att läsa dikter, det låter inte klokt inne i huvudet.

Har du dolt vad du läser nångång? För att du kanske känt dig ”nördig” eller nåt sånt?
Nej, varför skulle jag? Jag är nördig och stolt över det.

Känner du nånsin stress över alla böcker du skulle vilja hinna med att läsa, men inte hinner?
Ja, sedan jag började läsa bokbloggar så dyker det upp tips på nya böcker mycket snabbare än vad jag hinner läsa. Jag vill egentligen inte ha fler tips nu, på ett år eller så.

Tycker du att det saknas nåt i bokutbudet?
Ja, alla böcker borde finnas som e-böcker. Ett riktigt mastodontjobb, men det borde de faktiskt.

Din relation till böcker i stort! Vad vore världen – & DU – utan böcker?
Jag tror världen skulle vara en väldigt liten, intolerant och enfaldig värld, där vi inte lärde oss något nytt alls. Min värld skulle vara helt tom. Jag kan inte föreställa mig en värld utan böcker.

1 kommentar:

  1. Tror jag också måste sätta mig och svara på den där senare :)

    SvaraRadera