onsdag 11 januari 2012

Tematrio - Barndomsskildringar

Lyrans Tematrio den här veckan handlar om barndomsskildringar: Berätta om tre läsvärda barndomsskildringar!

Det gav mig lite huvudbry. Först var jag lite osäker på vad en barndomsskildring egentligen är. Och jag kom inte på en endaste en som jag hade läst. Det blev bara helt tomt i huvudet. Så jag började googla på barndomsskildring. Då fattade jag... Jag har ju läst massor, men det var längesedan. Långt innan jag började samla på böcker, därav står endast en av dessa tre i min bokhylla. Jag fick leta upp mitt anteckningsblock som jag använde pre-dator för att hitta mina guldkorn och tyvärr fick jag ju bara välja ut tre.

1. Serien om Karolin av Gunborg Wildh - Den här serien slukade jag på ungefär en vecka. Fantastiska böcker om Stockholm på 1890-talet.

2. Mitt liv som hund av Reidar Jönsson - En sommar i Småland i slutet av 50-talet. Och vilken sommar det var. Tyvärr har jag inte läst de andra två i Hundtrilogin. Det kanske man borde.

3. Underdog av Torbjörn Flygt - Samma epok som jag själv växte upp. Igenkänningsfaktorn var hög, trots att pojken i boken växte upp i Malmö och jag på landet utanför Göteborg. Måste nog läsa Outsider också...

4 kommentarer:

  1. Åh, Karolin hade jag nästan glömt. Älskade böckerna om henne. Undrar om mamma och pappa har kvar dem. Älskade också Underdog och är därför nästan lite rädd för att läsa Outsider.

    SvaraRadera
  2. @enligt O: Ja, jag kom inte heller ihåg Karolin, förrän jag hittade min lilla anteckningsbok :)

    Outsider kommer det nog bli att jag läser, men det får nog dröja ett tag. Det finns så mycket annat jag vill läsa först.

    SvaraRadera
  3. Oj, Karolin. Vad det var längesen! Dom två andra har jag inte läst. Ännu i alla fall.

    SvaraRadera
  4. @Sara: Så det är fler som minns Karolin i alla fall :)

    SvaraRadera