måndag 16 januari 2012

Tematrio - Skrivande svenskor

Veckans uppgift i Lyrans Tematrio är att berätta om tre läsvärda skrivande svenskor. Lätt! Tänkte jag. Men jag hade fel. Det var inte alls lätt att bara plocka ut tre stycken. Här är de i alla fall.

1. Passande nog håller jag faktiskt just nu på att läsa en av de läsvärda skrivande svenskorna, nämligen Karin Alfredsson. Jag är bara på min andra bok av henne, men hon kvalar lätt in här. Hennes böcker kallas av någon outgrundlig anledning för "deckare" och "kriminalroman", men där hör de inte alls hemma. Enligt mig. Hennes böcker handlar om kvinnors olika förutsättningar runt om i världen och förtjänar ett betydligt bättre öde än att förpassas till deckarträsket.

2. Bara som motvikt måste jag ju då ta med min svenska deckarfavorit, Åsa Larsson. Jag förpassas direkt norrut när jag läser hennes böcker. Hennes språk får mig att uppleva ett Norrland jag aldrig varit i. Visst handlar det om mord och brott, men det är inte allt som behandlas. Nu kommer snart hennes femte bok ut också, äntligen.

3. Maria Gripe får vara med här också, fast jag inte läst något av henne på många år. Men hon hade ett totalt grepp om min ungdom och jag tänker fortfarande på böckerna jag läste då, för 25-30 år sedan. Det är ju ett gott betyg om något.

10 kommentarer:

  1. Det var svårt att bara skriva en trio. Det fick bli en bubblare hos mig också, men även dessa tre kvinnor hade definitivt kunnat platsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade nog kunnat fylla på med några bubblare ja :) Det finns ju så många.

      Radera
  2. Jag glömde ju Åsa Larsson! Jätteroligt att läsa om de egna trakterna, dessutom är de ju väldigt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åsa Larsson är nog min svenska favorit. Jag får en oerhört långtan norrut när jag läser hennes böcker. Och då har jag ändå aldrig varit norr om Sälen :)

      Radera
    2. Du får åka uppåt! Det är fint i princip året om :-)

      Radera
    3. Ja, någongång kommer jag att ta mig norrut. Det är helt säkert. Jag tror jag skulle trivas där :)

      Radera
  3. Maria Gripe platsar nog på alla listor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det så. Om jag inte hade så mycket andra böcker att läsa så skulle jag kunna tänka mig att läsa hela hennes produktion.

      Radera
  4. Åsa Larsson är en favorit hos mig också. Har visserligen bara läst "Svart stig", men jag blev liksom du av "Solstorm", fångad!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har gett mig själv lov att köpa hennes nya bok när den kommer nu i vår. Och att läsa den nästan direkt också :)

      Radera