måndag 23 januari 2012

Tematrio - August m fl

Veckans Tematrio från Lyran handlar om svenska klassiker, det är ju Strindberg-år i år. Berätta därför om tre svenska klassiker ni gillar, med eller utan August!

Vad är då en klassiker? Jag vet vilka böcker som självklart räknas till klassiker, men det finns ju en ganska så stor gråzon här. Enligt NE är en klassiker "Författare eller verk som på grund av sitt bestående värde anses förtjäna beteckningen klassisk.” Jaha, och vem bedömer det då? Lite jobbig fråga alltså... För att göra det enkelt för mig och för att tydligt hålla mig inom gränsen, här är mina tre:

1. Romanen om Utvandrarna av Vilhelm Moberg - Ett projekt i nian, där vi skulle läsa en bok, men jag plöjde alla sex. Fantastiska böcker och jag är glad att mitt första möte med Vilhelm Moberg avlöpte så väl.

2. Nils Holgerssons underbara resa av Selma Lagerlöf - När jag tänker på den här så ser jag alltid mig själv i första klass, när fröken läser den för oss. Den var jag ju bara tvungen att läsa själv när jag blev större.

3. Barabbas av Pär Lagerkvist - Faktiskt också ett skolprojekt. Jag måste ha varit skicklig på att att välja bok på den tiden eller så hade jag bara tur. Redan i gymnasiet var den här riktigt bra.

Någon August Strindberg blev det inte här, det enda jag läst av honom och verkligen gillat är Ett halvt ark papper och det känns som att den inte platsar här bland "riktiga" böcker, även om det fortfarande är något av det vackraste jag läst.

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Jag tycker det är så kul med dina Tematrio, för då måste jag tänka efter och kommer plötsligt ihåg en massa bra böcker jag har läst :)

      Radera