tisdag 17 januari 2012

Topp Tio böcker jag rekommenderar till någon som inte läser deckare

Dags igen för en Topp Tio Tisdag (originalet hittar du hos The Broke and the Bookish). Den här veckan handlar det om de tio böcker jag rekommenderar till någon som inte läser en specifik genre. Eftersom jag läser mest deckare just nu, så kommer här tio deckare som är något utöver det vanliga. Naturligtvis utan inbördes ordning.

1. Edward Finnigans upprättelse av Roslund & Hellström. Är dödsstraff uprättelse eller hämnd? Den här tänker jag fortfarande på.

2. Solstorm av Åsa Larsson. Såg filmen och tyckte den var rent dålig. Läste boken och är för evigt såld.

3. Efterskalv av Arne Dahl. Den första bok jag läste av Arne Dahl och den nionde i serien om A-gruppen. Den var så bra att jag kände mig tvungen att skaffa resten av serien och läsa från början.

4. Askungar av Kristina Ohlsson. En debutbok som heter duga. Om nästa är lika bra så blir detta en ny favoritförfattare.

5. Fallet G av Håkan Nesser. Den sammanfattande och avslutande delen om Van Veeteren. Sträckläste den.

6. Älskade Poona av Karin Fossum. Den femte delen om Konrad Sejer och det var denna som blev inkörsporten till norska deckare.

7. Sommardöden av Mons Kallentoft. Hettan dallrar och svetten rinner. Den bästa boken i serien om Malin Fors?

8. Kråkflickan av Eriksson & Axlander Sundquist. Den här var otäckt spännande och vilken cliffhanger. Har skaffat andra delen, men inte läst den än.

9. Djävulsstjärnan av Jo Nesbø. Min norska favoritförfattare. Det är ett under att han lyckas få ihop alla trådar i slutet.

10. Mord.net av Buthler & Öhrlund. Läste den här för flera år sedan och det var ett fascinerande ämne. Beställningsmord via Internet? Ja, varför inte?

8 kommentarer:

  1. Jag gillade inte "Sommardöden" men "Askungar" är helt underbar, likaså Ohlssons andra bok, tredje står i min bokhylla och väntar :)

    De andra har jag faktiskt inte läst... än?

    SvaraRadera
  2. Får försöka ta mig tid att läsa Ohlssons andra och tredje bok, den fjärde kommer snart. Har jag för mig.

    SvaraRadera
  3. Vilken rolig lista! Gillar alla Ohlssons böcker och precis som för dig fick Nesbo mig att läsa mer norskt. Förutom Kallenfoft är de andra olästa för min del men får nog undersökas närmre nu:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nesbø är verkligen bra och snart är det ju dags för hans nya att komma också.

      Radera
  4. Jag älskar Roslund & Hellströms alla böcker och Kristina Ohlssons "Änglavakter" och "Tusenskönor" är lika bra som "Askungar (den 4:e kommer i april). "Kråkflickan" var ju gastkramande bra och läskig, nu håller jag på med 2:an och har stora förväntningar på den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du måste berätta sedan vad du tyckte om Hungerelden. Den står här i hyllan, oläst, och blänger på mig varje dag.

      Radera
  5. Blev genast sugen på att läsa deckare. Många av dem du nämner har jag inte läst. Roslund & Hellström är jag riktigt sugen att testa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roslund & Hellström kan jag verkligen rekommendera, men man bör nog läsa böckerna i ordning. Så du får börja med Odjuret. Otäck bok det också.

      Radera