tisdag 3 januari 2012

Topp Tio att läsa 2012


Årets första Topp Tio Tisdag (Top Ten Tuesday) kan ju inte handla om något annat än de tio böcker jag mest ser fram emot att läsa 2012. Efter mycket funderade fram och tillbaka, här är de, utan inbördes ordning...

1. Låt den rätte komma in av John Ajvide Lindqvist: Denna har stått oläst i bokhylla sedan augusti 2010 och jag är förmodligen en av de sista att läsa den, men nu ska det bli gjort. Ingår i min Boktolva 2012.

2. Hypnotisören av Lars Kepler: Se punkt 1, men denna har stått i hyllan sedan juli 2010.

3. Fyrmästarns dotter av Ann Rosman: Ännu en deckarserie som utspelar sig i Göteborgstrakten, jag hoppas verkligen den är lika bra som jag hört att den är. Ingår i min Boktolva 2012.

4. Vecka 36 av Sofie Sarenbrant: En julklapp från 2010 som ännu inte är läst. Ingår också i min Boktolva 2012.

5. Flickan från ingenstans av Justin Cronin: En tegelsten av någon som kallas Stephen Kings arvtagare. Är han bara hälften så bra räcker det för mig.

6. Dewey Decimal av Nathan Larson: Det här låter som en bok för mig; virus och terror. Lite kuriosa (som jag inte visste om när jag önskade mig den) är att Nathan Larson är gift med Nina Persson, hon som sjöng i The Cardigans. Blir extra speciellt på något sätt.

7. Serien om A-gruppen av Arne Dahl: Del ett och två läste jag för ett bra tag sedan, nu hoppas jag att det äntligen är dags för del tre till elva.

8. Vi, de drunknade av Carsten Jensen. Enligt boktipset.se ska jag ge denna en femma. Bara det gör den ju väldigt intressant. Ingår i den Nordiska Läsutmaningen.

9. Sommarljus sen kommer natten av Jón Kalman Stefánsson: Jag har ju någon underlig fascination för isländsk litteratur och den här låter som något för mig. Ingår i den Nordiska Läsutmaningen.

10. Min kamp av Karl Ove Knausgård: Den här har jag hört om till leda snart, nu måste jag ju läsa den själv så jag vet vad alla andra pratar om. Ingår i den Nordiska Läsutmaningen.

8 kommentarer:

  1. Många bra titlar på din lista. Gillar särskilt Ann Rosman, har läst alla tre och väntar på den fjärde. Håller på att knåpa ihop en nordisk listan nu också.

    SvaraRadera
  2. Jag har andra delen i Ann Rosmans serie i hyllan också, sedan fick jag sansa mig och vänta tills jag vet om jag faktiskt tycker om det :) Jag vill gärna ha alla på en gång...

    SvaraRadera
  3. Ettan och femman kan jag skriva under på, mycket bra böcker!

    SvaraRadera
  4. @Eli: Ja, jag tror du har rätt :) Det ska bli speciellt kul att läsa en vampyrbok, eftersom jag med en dåres envishet fortsätter hävda att vampyrer inte är min grej. Fast jag egentligen blivit överbevisad...

    SvaraRadera
  5. Visst gillade du väl Salem's Lot va? Det är ju den bästa vampyrbok som skrivits, eller åtminstone topp-3 :)
    Fast man kan ju gilla enstaka böcker med en handling som inte helt och hållet är ens grej ändå! (om du förstår vad jag menar, det lät lite konstigt...)

    SvaraRadera
  6. @Eli: Jag älskade Salem's Lot och faktiskt har jag tyckt jättemycket om True Blood på TV, men jag gillar inte vampyrer :) Så jag förstår precis vad du menar.

    SvaraRadera
  7. Några av böckerna på din lista har jag läst (2, 3, 9) och precis som du har jag läst några Arne Dahl men minns inte hur många. Men jag är lite sugen på att läsa Viskleken.
    Vecka 36 och Vi, de drunknande finns hemma olästa. Vecka 36 lär jag nog läsa under det kommande halvåret men tjockleken på Vi, de drunknande gör att jag tvekar angående den. Men i sommar kanske, på semestern...

    SvaraRadera
  8. @Cissi: Viskleken läste jag i somras och var inte alls lika glad i den som i de om A-gruppen som jag har läst. Men den var fortfarande bra och läsvärd.

    Vi, de druknade fick jag hem alldeles i dagarna och blev rent överväldigad av sidantalet. Jag ska ju läsa den i den Nordiska läsutmaningen och det vete fåglarna hur det ska gå...

    SvaraRadera