lördag 7 januari 2012

Årsberättelse 2011

Nu när röken från nyårsfyrverkerierna har lagt sig, 2011 har förpassats till historien och 2012 har satt sig litegrann, så är det dags för mig att sammanfatta året som gått. I ord och bild, inte bara siffror.

2011 var året då jag började bokblogga. Något som jag trodde att jag aldrig skulle göra, men se vad fel man kan ha. Jag har funderat på bokblogg i flera år, men tänkt att jag egentligen inte har något att säga som möjligtvis skulle kunna intressera någon annan. Man kan ju förstås blogga för sin egen skull också, tänkte jag och startade upp min blogg i slutet av juni så vi har tillbringat drygt ett halvår ihop nu. På den tiden har jag haft 7400 sidvisningar och det är utan att räkna mig själv. Långt över förväntat.

2011 var året då jag (förmodligen) slog personligt rekord i antal lästa böcker, hela 71 stycken. Jag kom nämligen på att man kan läsa när man pendlar till och från jobbet. Jag har försökt förut, men har svårt att börja läsa när det pratas och stimmas runt omkring mig så det har inte funkat så bra. Men nu har jag upptäckt tysta kupén. Vilken fantastisk upptäckt!

2011 var året då jag skaffade inte mindre än två lånekort på två olika bibliotek. Jag som inte haft något sådant sedan 80-talet. Det har inte blivit så mycket lånat, däremot, men med tanke på de läsutmaningar som jag tycker det är lämpligt(?) att anta så lär det bli en och annan.

2011 var också året då jag köpte mig en läsplatta och lånade en e-bok på biblioteket. Läsplatta och e-bok var en tudelad upplevelse, men om jag bortser från att plattan inte är en "riktig" bok så älskade jag det. Men det är inget som kommer att slå igenom hos mig så länge e-böckerna kostar som inbundna böcker.

2011 lät jag mig utmanas som läsare och anslöt mig till Boktolva, Tre på tre och Nordisk läsutmaning. Både Boktolva och Tre på tre är avklarade enligt plan och i Nordisk läsutmaning (som pågår till september 2012) så ligger jag enligt lässchema. Hyllvärmar-utmaningen är ständigt pågående och har varit i många år, även om jag först nu har ett namn på den.

2011 var året då jag, efter att i många år ha suttit fast i deckarträsket, sakta började släpa mig upp och tillbaka till den typ av böcker som jag läste förr och som jag tyckte riktigt mycket om. Jag trivs visserligen alldeles utomordentligt bra i deckarträsket också, men omväxling förnöjer. Har jag hört.

2011 är också året som går till historien då jag hade köpstopp (som för övrigt gick bra större delen av året), men slutade som året då jag köpte fler böcker än någonsin (105 stycken). Jag fick en riktig genomklappning de sista skälvande dagarna på året och jag skyller allt på bokbloggarna jag läser :)

Jag är alldeles tokig i serier och det kan man ju kanske se här. Ungefär 80% (57 stycken, men bara 29 olika) av alla böcker jag läste 2011 ingick i serier. Av dessa är 14 nya serier för mig och 9 är avslutade (eller så har jag läst senaste utgivna boken). 21 serier kommer jag fortsätta att läsa.

Betygsystemet i programmet är 1-10, men jag har valt att ha 1-5 med halva steg här på bloggen, så 7 i betyg i diagrammet motsvarar alltså 3.5 i mina inlägg. Det känns som att de flesta böckerna jag läser är klart godkända. Men jag tycker nog att det är för få med högsta betyg, 2 av 71 är inte speciellt bra. Eller så är jag kanske bara väldigt snål?

44 olika författare blev det till slut, med Jo Nesbø och Unni Lindell i topp med vardera sex böcker. En del böcker har ju två författare (som Roslund & Hellström) och då räknas de som två också.

Ja, deckare är ju min grej. En bild säger mer än 1000 ord...

Svenska böcker ligger klart i topp, helt ohotat. Det gäder mig.


Fördelning per kön är ganska jämna, ungefär 58/42 i procent. Med tanke på vilken sorts böcker jag läser så är det nog inte så konstigt att det är några fler böcker skrivna av män.

När 2011 slutade hade jag 147 egenägda böcker i bokhyllan som inte är lästa. Jag vågar inte lova att de ska minska i år, men jag ska försöka. Av dessa 147 böcker är 47 st inköpta 2010 och fortfarande olästa, de hoppas jag beta av allihop i år.

För 2012 hoppas jag att jag kan klara att läsa lika många böcker som under 2011, fler vågar jag inte ens hoppas på. Och så hoppas jag att jag hittar min egen "bloggröst", på riktigt. Jag letar lite fortfarande, men kommer nog närmre och närmre för varje inlägg.

6 kommentarer:

  1. Jag är så glad att du började blogga!

    SvaraRadera
  2. Jag med! Både att du och jag började :)

    SvaraRadera
  3. Fantastiskt snyggt med cirkeldiagram! Om jag läste lite mer skulle jag också vilja göra det. (Det blir roligare med mer statistiskt underlag.)

    SvaraRadera
  4. Vilken bra sammanfattning över läsåret! Kul att du började blogga:-) Lycka till med läsningen 2012:-)

    SvaraRadera
  5. @annien: Lite konstigt är det att man blivit statistiknörd på gamla dar, när matte nästan var ett skällsord i högstadiet :)

    SvaraRadera
  6. @klok som en bok: Hittills är läsåret 2012 alldeles lysande. Bara riktigt bra böcker än så länge :)

    SvaraRadera