fredag 27 januari 2012

Bokbloggsjerka 27 – 30 januari

Äntligen fredag! Och då är det ju dags för Annikas bokbloggsjerka dyker upp. Veckans fråga är...

Om du hittar en bok du gillar går du då bananas för att få tag på samtliga böcker som denna författare har skrivit?

När jag hittar en ny författare som redan skrivit ett antal böcker, oj, oj, oj... då är jag i himlen. Speciellt om det är en serie. Jag letar med ljus och lykta för att hitta alla hans/hennes böcker och det är ju betydligt enklare numer, med Internet, Google och Bokbörsen.

Så var det jag hittade bland annat Jo Nesbø, när jag ramlade in i serien om Harry Hole vid den sjunde boken, Snömannen. Då fick jag raskt skaffa mig resten också.

18 kommentarer:

  1. Hög igenkänningsfaktor! Mitt inlägg kommer i morgon.

    SvaraRadera
  2. Svar
    1. Visst är det vi ett lite konstigt släkte, boknördarna :)

      Radera
  3. Samma här:) Fast ibland kan det bli lite många, jag upptäckte Nesbö rätt sent och det blev en massa av hans böcker på raken, så jag blev lite mätt på dem...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste de sex första böckerna inom en månad sedan, när jag hittat allihop. Och du har rätt, det blev lite för mycket. Därför lät jag bli att läsa den åttonde delen, som jag ska ge mig på strax innan jag köper den nionde :)

      Radera
  4. Ja, Bokbörsen finns ju också. Den sidan kom jag inte ihåg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är snart dags att ge sig in där igen och leta. Det tar liksom aldrig slut :)

      Radera
  5. Bokbörsen (och ibland Amazon UK) är min guldgruva. Så många böcker jag fått tag på den vägen! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har till och med köpt på Tradera en gång. Då hittade jag en bok jag letat efter sedan början av 80-talet. Det var en härlig känsla :)

      Radera
  6. Tradera är min vän när det gäller att hitta böcker om jag hittar någon författare som har flera intressanta :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar dra mig lite för Tradera, det där med auktion känns som att man måste bevaka och det glömmer jag alltid. Men måste jag så... :)

      Radera
  7. Det är bra när när man hittar en serie som är "färdig". Då slipper man sitta och vänta på att författaren ska skriva klart nästa bok. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det har blivit ganska många deckarserier som jag samlat på mig på det viset. Det är nästan dags att hitta någon ny nu.

      Radera
  8. Håller med om att Nesbös böcker tjänar på att spridas ut. Om man har barn i sisådär 6 - 9 års ålder så är hans böcker om Doktor Proktor helt underbara. Läser ofta högt och skrattar högt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nesbø klarade sig ändå betydligt bättre än vad Läckberg och Jungstedt gjorde, när jag läste deras serier på ungefär samma sätt. Då ledsnade jag på riktigt.

      Radera
  9. Huvudjägarna av Nesbo har jag liggandes här hemma. Har inte kommit till skott med läsningen ännu men blev lite sugen nu. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Huvudjägarna har jag inte läst, tänkte se filmen i stället :)

      Radera