söndag 8 januari 2012

Sista beställningen 2011

Ja, inte kunde jag stå emot AdLibris utförsäljning av Ordfronts böcker, som Therese på Dantes bibliotek tipsade om. Året var ju liksom snart slut också, så det var lika bra att förstöra statistiken för 2011 ännu mer, än att starta riktigt dåligt 2012 (alla undanflykter är giltiga).

Jag har inte läst en enda bok av Kjell Eriksson (första delen om Ann Lindell har dock stått ett tag oläst i hyllan), men när jag ser att nästan hela serien, i inbunden version, säljs ut för 29 kronor styck, då är det inget att tveka på. Del 4, 5, 7, 8 och 9 är numera också mina. Var jag ska lyckas hitta de saknade delarna 2, 3 och 6 får bli ett senare problem.

Inte heller har jag någonsin läst något av Håkan Östlundh, men del 1 och 2 i hans serie om Fredrik Broman finns i min hylla, och nu även del 4, också den för 29 kronor. Då saknas bara del 3...

En del annat råkade också ramla ner i kundvagnen, nu när jag ändå beställde lite. Eftersom jag läst otaliga bra recensioner på Anders de la Mottes [geim], så var jag ju bara tvungen att köpa den och läsa den själv.

Andra delen av Victoria Bergmans svaghet, Hungerelden, av Jerker Eriksson och Håkan Axlander Sundquist var jag ju också bara tvungen att köpa. Med den cliffhangern i slutet av första delen... och så fanns den ju i pocket nu också.

Två delar om Maria Wern av Anna Jansson fick även de följa med hem. Silverkronan har jag försökt beställa i flera månader, men den har alltid tagit slut innan jag kommit till skott. Därför fick det även bli nästa del i serien, Drömmar ur snö.

En bok som jag hört en del bra om och låter som något jag skulle gilla är Var är Jane Eyre? av Jasper Fforde. Den verkar annorlunda och rolig och jag behöver muntras upp.

Peter James har jag läst en enda bok av, Ett snyggt lik, men gillade den inte alls. Då tipsade Annika mig om Levande begravd, som verkar vara första delen i serien om Roy Grace. Så den fick det också bli.

För ett tag sedan upptäckte jag till min stora förvåning och fasa att en bok som jag trott att jag hade, faktiskt inte alls fanns i min hylla. Jag samlar, på sätt och vis, på Dean Koontz böcker, men saknade alltså nu Hjärtats mörka flod, så den fick följa med hem.

Senaste delen om Cato Isaksen av Unni Lindell, Sockerdöden, hittade jag i pocketversion nu, så den föll ner i kundvagnen.

Och så tre böcker till den Nordiska Läsutmaningen, som jag hittade till en billig penning: Vi, de drunknade av Carsten Jensen, Sommarljus och sen kommer natten av Jón Kalman Stefánsson och Min kamp 1 av Karl Ove Knausgård.

Och så hoppas jag att den här fullständiga genomklappningen ska rädda statistiken för 2012 (I wish)...

4 kommentarer:

  1. Ingen dålig beställning =)

    "Var är Jane Eyre? " har jag velat läsa länge. Ska bli kul att höra vad du tycker =)

    SvaraRadera
  2. Det var ingen dålig beställning det där! =) Hade inte alls varit dumt att få ett så stort paket i brevlådan! ;)

    SvaraRadera
  3. @Miriam: Jag blev så nyfiken när jag läste att den är skriven i samma anda som Liftarens guide till galaxen. Har sällan skrattat lika mycket åt en bok.

    SvaraRadera
  4. @marie: Ja, det kändes som ett bra slut och en bra början. Men det var tungt att bära hem paketet. Och så säger de att kunskap inte är tung att bära :)

    SvaraRadera