måndag 30 januari 2012

Tematrio - Olästa författare

Lyrans Tematrio den här veckan handlar om något som vi nog allihop känner igen. De där författarna som man aldrig läst, men är så oerhört sugen på. Berätta om tre författare ni ännu inte läst, men har lust att läsa!

Jag vet inte riktigt hur jag ska få ner den här listan till bara tre stycken, det betyder ju att jag måste gradera dem allihop på något sätt och bara behålla de tre i topp. Det här är svårt... De tre som är kvar här är utan inbördes ordning, vill jag bara förtydliga.

1. Lars Keplers första bok, Hypnotisören, köpte jag i juli 2010 och den är fortfarande oläst. Dessvärre har det redan hunnit komma två till. Just nu känns det som att jag är ensam kvar om att inte ha läst denna bok, men i år är det dags för nu är den med på min boktolva.

2. Den där serien om tunnelbanan i Moskva av Dmitrij Gluchovskij lockar mig väldigt. Dystopi, mörker, elände... vad mer kan man önska? Köpte Metro 2033 i julas och vi får väl se hur länge den står oläst i hyllan.

3. Ännu en författare som jag är rätt ensam om att inte ha läst (känns det som) är Sofie Sarenbrant. Nu när hon snart släpper sin tredje bok, tänkte jag ge mig på hennes första, Vecka 36.

Det bästa med alla dessa tre är ju förstås att om jag gillar det jag läser så finns det mer än en bok...

10 kommentarer:

  1. Nädå, du är inte ensam, jag har inte heller läst Kepler. Eller Sofie Sarenbrandt. Gluchovskij har jag ju då läst. Och gillat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att veta att man inte är ensam, trots att det känns så :) Härligt att höra att du gillade Gluchovskij.

      Radera
  2. Sofie Sarenbrandt är verkligen omskriven, och jag placerade henne i min Boktolva 2012...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sarenbrant finns i min boktolva också. Tänkte först vänta med att läsa boken till vecka 36, men det tror jag inte är realistiskt. Jag vill läsa den nu...

      Radera
  3. Jag laste ut Kepler for nagon vecka sedan ("Hypnotisoren") efter ha haft den i min ago i ca 1,5 ar samt gett alla de andra bockerna i present till min familj. Jag var egentligen inte alls lockad, vet itne ens varfor jag borjade lasa den, men....jag blev glatt overraskad, efter en lite trasslig start sa var det en bladvandare och jag gillade den faktiskt riktigt mycket!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det konstigt att vissa böcker får ligga olästa så länge och när man väl läser dem så undrar man varför man inte läst dem tidigare.

      Radera
  4. Metro 2033 är jag också nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag hoppas jag tar mig an den snart, men det är ju så många andra böcker som pockar på uppmärksamhet.

      Radera
  5. Det där med att hamstra böcker...vänder och vrider på mig just nu för att komma på vilken bokhög 2033 ligger gömd i. Jag är oerhört sugen på den, knäppt att den inte har blivit läst än!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vägrar att ha bokhögar hemma. Alla böcker sätts (pressas) in i bokhyllan. Oavsett om de är lästa eller ej. Annars skulle jag aldrig hitta dem.

      Radera