tisdag 24 januari 2012

Tio böcker jag var tvungen att ha men som fortfarande är olästa

Veckans Topp Tio Tisdag (Top Ten Tuesday) är en väldigt fri sak. Man får själv välja vad de tio ska vara.

Eftersom jag gärna köper på mig böcker, som jag bara måste ha, för att sedan ställa dem i hyllan, så har jag ett antal måste-ha böcker som fortfarande är olästa.

1. Odyssén - Den här får faktiskt vackert stå oläst i hyllan tills nästa gång jag kommer till Grekland. Förhoppningsvis blir det inom en inte alltför avlägsen framtid.

2. Strax före solnedgången av Stephen King - En King-bok måste man ju bara ha. Av någon anledning har jag fortfarande inte läst den. Jag känner på mig att jag snart tar tag i den.

3. Hypnotisören av Lars Kepler - Den här är faktiskt med i min Boktolva, så någon gång i år så...

4. Hjälten av Dean Koontz - Se punkt 2.

5. En sannolik historia av Karin Alvtegen - Jag har läst alla hennes S-böcker och tyckte jättemycket om dem, men den här är fortfarande oläst.

6. Brisingr av Christopher Paolini - Nu har ju faktiskt sista delen kommit så det får nog bli snart, men den är så tjock och tar så stor plats i ryggsäcken.

7. Barn 44  av Tom Rob Smith - Har hört och läst så mycket om denna, nu är den med i min Boktolva.

8. Fyrmästarns dotter av Ann Rosman - Har lyckats köpa nästan alla i serien utan att ha läst någon. Hoppas de är bra. Också med i min Boktolva.

9. Fågeln som vrider upp världen av Haruki Murakami - Låter som en lagom konstig bok och någon gång ska jag väl ge mig på den.

10. Häxringarna av Kerstin Ekman - Skamligt nog så har jag aldrig läst något alls av Ekman. Det här ska bli den första. Kanske.

6 kommentarer:

  1. Jag har också Fågeln som vrider upp världen. Den är dock lite för tjock för min smak.. Får se när jag vågar mig på den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om inte annat så kommer jag att lägga den på en Boktolva. Det brukar funka när jag ser det som en utmaning :)

      Radera
  2. Ha ha, skrattar igenkännande åt din rubrik (och tänker samtidigt, om det bara vore tio...)!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, några fler än tio är det ju här också :) Och lär mig gör jag inte heller, men det kan bero på att jag inte vill lära mig.

      Radera
  3. Lysande tema för ett inlägg. Fågeln ska du absolut läsa. Den är spännande på många sätt, om än lång...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förmodligen kommer den att dyka upp på en boktolva något år :)

      Radera