onsdag 4 maj 2016

"Vem var Alice?" av T.R. Richmond

Författare: T.R. Richmond
Titel: Vem var Alice?
Genre: Thriller
Antal sidor: 409
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: What she left
Översättare: Cecilia Falk
Serie: -
Förlag: Massolit
Utgivningsår: (original) 2015 (min) 2015
Format: E-bok
Källa: Bokhyllan
Utläst: 21 april 2016




Första meningen: Vad är ett namn?

Baksidetext
Alla människor lämnar spår efter sig, men spåren avslöjar aldrig hela historien.

Vem är Alice Salmon?
Student. Journalist. Dotter.
Hon som älskar sena nätter och hatar deadlines.

Hon som dog förra året.

Alice Salmon hittas en vintermorgon i en sjö i Southampton. Jeremy Cooke, en professor på Alices universitet, är märkbart berörd av hennes död. Han bestämmer sig för att samla all information han kan hitta om Alice. Han pratar med alla i Alice närhet och läser allt hon har skrivit i sin dagbok, brev, bloggar, sms, mejl, tweets och artiklar.

Bit för bit pusslar han ihop bilden av Alice genom spåren hon har lämnat efter sig. Men hans motiv är dunkla och skälet till hans besatthet sträcker sig många år tillbaka.

Min kommentar
Den här boken blev jag sugen på direkt när jag såg den, förra sommaren. Mitt intresse svalnade något när andra skrev att den var uppbyggd med brev, dagböcker och liknande. Ett grepp som jag inte alls gillar. Till slut bestämde jag mig ändå för att jag ville läsa den.

Min förvåning blev väldigt stor när jag sögs in i boken direkt när jag började läsa i väntan på bussen. Så till den milda grad att jag först nästan missade att gå på bussen. Sedan glömde jag nästan att gå av. Det var otippat. Tyvärr förstördes mitt läsflyt någon dag senare, först när mor och syster kom och hälsade på och sedan med läsning i en väldigt ogynnsam miljö. Det är fullt möjligt att betyget kunde ha varit ännu högre.

Vi får alltså lära känna Alice, inte bara genom att ta del av hennes dagbok, sms, twitter, mejl utan också genom andra personers anteckningar och brev. Här finns inte tillstymmelse till realtid och vi hoppar friskt i tiden. Jag tror att det åtminstone är så väl att varje persons lilla "tråd" är kronologisk. Det här greppet gör att vi får ett "utifrånperspektiv", vilket gör att man kanske inte kommer så nära Alice, men jag tycker nog att jag lär känna henne bättre så här. Jag tycker att Cookes brev är lite för många och lite för långa, det blir en aning långrandigt där. Något som är jobbigt, i alla fall för mig som inte alls gillar drama persons (varken queens eller kings), är att det vimlar av sådana här. Allt blir så otroligt överdrivet och dramatiskt när minsta motgång får folk att vilja ta livet av sig. Och liknande.

Många röster får göra sig hörda och det blir kanske lite repetitivt och utdraget, men det är väldigt spännande. Nästan suggestivt. Professor Cooke är inte speciellt sympatisk (inte de andra heller, faktiskt) och jag funderar länge och väl på hans motiv. Jag tror massor av saker. Många av dem är fel. Själva lösningen på problemet (var det mord, självmord, olycka?) bestämde jag mig för ganska snart och jag hoppades så att det skulle vara som jag gissade. Jag älskade slutet. Sedan får du dra dina egna slutsatser.

Det här är en bok som jag väl egentligen inte borde gilla (med tanke på uppbyggnaden) och jag blev själv överraskad över hur den liksom kröp in under skinnet på mig. Förmodligen gillar jag den så mycket för att den är så analytisk utan att ge mig svaren. Slutsatserna får jag själv komma fram till. Jag tvekade länge när jag skulle sätta mitt betyg, men eftersom jag fortfarande, efter nästan en vecka, funderar på den så så måste jag sätta ett högre. Samtidigt så drar längden ner betyget.

Jag måste bara också ta med ett citat från boken, ett av många som jag fastnade för. Det här kommer från sida 28 i e-boken:
Åh, den underbara njutningen av att skriva för hand. Som barn brukade jag oroa mig över att min handstil hela tiden förändrades: jag var rädd för att jag inte skulle vara vuxen förrän den blev oföränderlig. Det skulle då vara jag, färdigformad. Hur utvecklar människor den där känslan av sig själv nuförtiden när de bara skriver på tangentbord?

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Boktipsets estimerade betyg var 2,6 och genomsnittet 2,66 (beräknat på 9 betyg).
Goodreads hade den 3,11 i genomsnitt (beräknat på 953 betyg).
Jag ger den 4,0
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Vem var Alice?: Lena C, Fru E:s böcker och Bokhyllan.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

12 kommentarer:

  1. Den här boken står överst på min önskelista och nu får den stå kvar där!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kul! Hoppas du också gillar den när det blir dags då :)

      Radera
  2. Nu blev jag mer sugen på att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är väldigt speciell och väldigt långsam och helt oväntat så gillade jag det :)

      Radera
  3. Hm, jag blir nog tvungen att läsa den här :) Jag blir ju nyfiken på vad det är som har hänt Alice!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev faktiskt förvånad över att den passade mig, enligt alla förhandstips så borde den inte ha gjort det :)

      Radera
  4. Nu fick jag verkligen ett sug att läsa denna.

    SvaraRadera
  5. Denna blir jag allt sugen på att läsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så härligt när man gillar en bok mer än vad man trodde :)

      Radera
  6. Den här har jag tänkt läsa och nu blir jag ännu mer sugen ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas bara att jag inte ökat på någons förväntningar för mycket ;)

      Radera