måndag 6 juni 2016

Film: Man of Tai Chi

Titel: Man of Tai Chi
Originaltitel: Man of Tai Chi
Genre: Action
Regissör: Keanu Reeves
Manus: Michael G. Cooney
Skådespelare: Keanu Reeves, Tiger Hu Chen, Karen Mok, Hai Yu, Qing Ye
Utgivningsår: 2013
Produktionsland: USA
Längd: 105 min
Serie: -
Såg den på TiVo 27 maj 2016





Handling
Filmen handlar om en ung kampsportare, Tiger, och hans själsliga resa. Hans unika skicklighet i Tai Chi leder honom till en lukrativ slagsmålsklubb tillhörande den undre världen. Allt eftersom slagsmålen trappas upp blir hans vilja att överleva allt större.

Min kommentar
Jag har ju redan, vid ett tidigare tillfälle, erkänt min lilla ologiska svaghet för Keanu Reeves och eftersom den här filmen också är hans regidebut så har den stått på min vill-se-lista ända sedan den kom ut. För några månader sedan gick den på TV och då spelade jag in den för att titta på senare.

Förmodligen är mitt omdöme orättvist och färgat av att jag egentligen inte alls gillar den här typen av film. Jag kan visst uppskatta kampsportsfilmer, men det får liksom inte bara vara kampsport. Den här filmen innehåller i stort sett bara utdragna kampscener, alldeles säkert är de autentiska och bra filmade, men herregud så tråkigt. Det finns ingen handling och ingen mening. Eller jo, det är klart att båda finns, om än något krystade. Detta i kombination med vad jag tycker är usel filmmusik gör att det här inte blir bra alls.

En bra sak är i alla fall att kineserna pratar kinesiska. Det uppskattar jag. Keanu Reeves gör sin roll som han brukar göra dem; lite träigt och styltigt. Han som spelar Tiger är förmodligen grym på det han gör, men jag kan inte alls bedöma det. Det ser i alla fall bra ut. En lite rolig detalj är att han tydligen gjorde stunts i två av Matrix-filmerna.

Som vanligt så hittar jag ju saker att reta mig på, ofta är det bagateller, men i den här filmen är det lite för osannolikt. Vid ett tillfälle så kör den kvinnliga polisen utför en ravin, i vad som känns som kilometer så störtar hon ned och bilen slår volter. Hon har efter det inte ett enda blåmärke och inte ett hårstrå i hästsvansen har kommit på fel ställe. Hade de bara rufsat till henne så skulle jag inte ha reagerat så mycket.

Detta är nog mer en film för den som älskar kampsport än för den som vill ha en bra film. Men säga vad man vill, Keanu Reeves spelar i alla fall inte huvudrollen i sin egen film.



Filmtipsets estimerade betyg var 3 (beräknat på 250 betyg).
IMDb hade den 6,1 i genomsnitt (beräknat på 27 797 betyg).
Jag ger den 2,5.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar