måndag 13 juni 2016

Film: Taken 3

Titel: Taken 3
Originaltitel: Taken 3
Genre: Action
Regissör: Olivier Megaton
Manus: Luc Besson, Robert Mark Kamen
Skådespelare: Liam Neeson, Famke Janssen, Maggie Grace, Forest Whitaker, Leland Orser
Utgivningsår: 2014
Produktionsland: Frankrike
Längd: 115 min
Serie: -
Såg den på Blu-ray 3 juni 2016





Handling
Bryan Mills liv slås i spillror när han blir oskyldigt misstänkt för mord. Situationen blir inte bättre av att han lyckas fly från brottsplatsen och får polisen, FBI och CIA efter sig. Men Bryan tänker inte vara passiv och se mördarna gå fria eller riskera att de ger sig på hans dotter Kim. Han kommer använda de kunskaper han samlat på sig under ett helt liv av rökridåer och dubbelspel. Den jagade blir jägaren.

Min kommentar
Egentligen hade jag bestämt mig för att inte se den här filmen, eftersom tvåan var så dålig. Till slut kunde jag ändå inte låta bli att köpa den. Jag är ju svag för filmer där det smäller och händer saker. Det gör det onekligen här.

Filmen är inte nyskapande på något sätt, vi har sett det många gånger förr. Extra plus för trean blir det i alla fall för att Luc Besson skrivit manus (även om det lämnar en del att önska) och att Forest Whitaker är med. Liam Neeson själv börjar bli gammal nu (64) och slagsmålen blir därefter. Oftast såg han ut som en gammal och stel farbror. Jag gillar honom ändå, men han kanske ska överge actiongenren nu. Forest Whitaker är fantastisk, som vanligt. Maggie Grace, som spelar Liams dotter, vet jag inte riktigt vad jag ska säga om, men jag hade lite problem med trovärdigheten.

Naturligtvis innehåller en sådan här film en hel del konstigheter, faktum är att den nog har fler luckor än en adventskalender. Som bilen som inte sprängdes när den körde av vägen (här var filmen väldigt nära att plocka pluspoäng), men sedan kastade en av bovarna en handgranat (ett par hundra meter) rätt ner i bilen. Sedan sprängdes bilen. Underifrån. Och som om det var en rejäl bomb i handgranaten. Eller det faktum att Liam Neeeson, som från början är felaktigt anklagad för mord, lite senare gör sig skyldig till massmord efter en biljakt som måste ha orsakat minst dussintalet dödsfall och enorma kostnader. Men det gör inget, han tog ju boven. Till slut.

Tyvärr så blir filmen lite förstörd av alla galna klipp. Ett tag var det nog ett klipp i sekunden. Om jag hade haft minsta anlag för epilepsi så skulle jag nog ha fått ett anfall. Så snabba klipp gör bara att man inte uppfattar ett enda dugg (speciellt inte när den jagade och jägaren kör i exakt likadana bilar), men det kanske är meningen.

Trots mina invändningar och förutsägbarheten så gillade jag filmen och den är definitivt bättre än tvåan. Det är spännande och det smäller en hel del. Filmen fyller sitt syfte; att underhålla.



Filmtipsets estimerade betyg var 3 (beräknat på 1 269 betyg).
IMDb hade den 6,0 i genomsnitt (beräknat på 130 236 betyg).
Jag ger den 3,5.


Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar