måndag 9 november 2020

Film: The sleepover (2020)

Titel: The sleepover
Originaltitel: The sleepover
Genre: Komedi
Regissör: Trish Sie
Manus: Sarah Rothschild
Skådespelare: Malin Åkerman, Ken Marino, Sadie Stanley, Maxwell Simkins, Lucas Jaye
Utgivningsår: 2020
Produktionsland: USA
Längd: 103 min
Serie: -
Såg den på Netflix 16 oktober 2020





Handling
Vad gör man när ens föräldrar kidnappas av ett gäng internationella tjuvar? Ger sig ut på ett galet äventyr under en natt - med gott om spionutrustning.

Min kommentar
Jag har väl sagt det förut, men på kvällarna brukar TV:n stå på i bakgrunden när vi gör annat och nu är det andra gången på kort tid som jag har fått TV-tips från Go'kväll. Är det ett tecken på att man börjar bli gammal? I alla fall... jag hörde namnet Malin Åkerman och lystrade direkt. Filmen de pratade om var The sleepover och egentligen lät den väl inte som något vi ville se, men Malin Åkerman är Malin Åkerman. Hon är alltid högprioriterad här.

Det här är en fullständigt osannolik film, den har inte ett uns trovärdighet och de flesta av oss har sett det här många gånger förut. Det gör absolut ingenting. Jag njuter i fulla drag, den är både rolig och fartfylld. Sambon frågade vid ett tillfälle "Hur sannolikt är det där?". Då svarade jag "Pengarna tillbaka, i den här typen av film". Det beskriver filmen i stora drag, på den nivån är det. Allt händer.

Jag gillar speciellt att det är nördarna och underdogsen som räddar alltihop. Inte de som borde vara hjältarna. Lille Kevin blir omedelbart den stora favoriten. Han är obetalbar. Även om Maxwell Simkins är fantastisk så gör alla ett bra jobb. Jag kan inte klaga på någonting vad gäller skådespelarprestationer.

Filmen är full av klyschor och den har inga egentliga överraskningar att bjuda på, men den är inte alls så dålig som kritiker och filmsajter antyder.

The sleepover är endast för underhållning och det gör den riktigt bra. Ingen hjärna behöver vara inkopplad vilket gör den perfekt för en fredagskväll efter en tröttsam arbetsvecka. Kanske beror den dåliga kritiken på att de som satt betyg inte har barnasinnet kvar. Kanske är den inget för den som tror sig ha sett allt och hela tiden kräver något nyskapande, men för oss andra: Bara åk med och njut av äventyret!



Letterboxd hade den 2,4 i genomsnitt (beräknat på 3 503 betyg).
IMDb hade den 5,5 i genomsnitt (beräknat på 6 251 betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar