måndag 30 november 2020

TV-serie: Lost in space #2 (2019)

Titel: Lost in space
Originaltitel: Lost in space
Genre: Science fiction
Skapad av: Matt Sazama, Burk Sharpless, Irwin Allen
TV-bolag: Netflix
Skådespelare: Molly Parker, Toby Stephens, Ignacio Serricchio, Parker Posey, Brian Steele
Premiär: 2019-12-24
Produktionsland: USA
Antal avsnitt: 10
Avsnittslängd: ca 60 min
Såg den på Netflix oktober-november 2020





Handling
Familjen Robinson har hamnat på en ogästvänlig planet. En som liknar den som Roboten ritade och kallade "danger". De försöker febrilt ta sig tillbaka till rymdskeppet Resolute och de andra kolonisterna. Men nu har de inte Roboten till hjälp.

Min kommentar
Det känns inte alls som att det var speciellt längesedan jag såg första säsongen av Lost in space. Jag kan inte ens påstå att jag egentligen har längtat efter den andra. Tydligen kom den till Netflix redan förra julen. Jag som tyckte att jag var så snabb på att ta tag i den.

Jag skulle nog påstå att det är karaktärerna som gör den här serien. Speciellt de som det kanske inte är meningen att man ska gilla. Som till exempel Dr Smith. Det är omöjligt att inte gilla henne, men det är samtidigt väldigt svårt att göra det. Hon är definitivt inte lik någon annan och hon är en riktig överlevnadskonstnär. Min stora favorit är dock Don. Han är inte heller alltid så sympatisk, men han har ett hjärta av guld och han är en hjälte, om än kanske något motvillig. Och rolig, han är rolig. Min teori som förklarar varför jag gillar de här två är att den präktiga och duktiga familjen Robinson gör att jag måste ha något annat som motvikt.

Ibland känns det som att det är tur att jag inte är fysiker/kemist/astronom eller någon annan typ av vetenskapsman. Jag är ganska säker på att mycket av det de tar sig för inte fungerar i verkligheten. Det finns också, så klart, en del logiska hål, men det är så underhållande att jag helt enkelt blundar för det. Speciellt spännande är det nog egentligen inte. Man vet ju att präktiga familjen alltid klarar sig. Däremot har jag börjat bli mer och mer orolig för Don.

Lite mer handling och lite färre katastrofer hade kanske inte skadat den här serien. Det enda familjen Robinson sysslar med är hysterisk brandsläckning, känns det som. Jag tror att det kunde vara intressant att se vilka de är när de inte har en smärre katastrof att lösa. Tredje säsongen av Lost in space sägs komma nästa år, men så som läget i världen är så vet man ju inte.

Som vanligt så avslutas den här typen av serie med en rejäl cliffhanger: [spoiler]Familjen Robinson med entourage lyckas fly från illasinnade robotar. Mamma och pappa samt Don är på ett rymdskepp. Dr Smith verkar ha dött i striden med robotarna. På det tror vi inte alls. Alla kolonistbarnen har flytt i samma rymdskepp och Roboten ska ta dem till Alpha Centauri. Men där hamnar de inte. I stället ser de en söndersprängd planet och resterna av ett rymdskepp; Fortuna. Det som Judys far hade befäl över. För 20 år sedan.[/spoiler]



TV Time har serien 9,42 i genomsnitt.
IMDb har serien 7,3 i genomsnitt (beräknat på 71 642 betyg).
Jag ger den 4,0.
Serien är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar