lördag 28 november 2020

Kommande böcker december 2020

I december blir det inte så många nya, spännande böcker. Det brukar det ju inte heller vara. Jag håller till godo med dessa.

Luka Modrić - Min berättelse av Luka Modrić

Genre: Självbiografi
Serie: -
Antal sidor: 280
Utgivningsdatum: 2020-12-01
Förlag: Idrottsförlaget

Från Bokus
2018 ledde han som lagkapten sitt Kroatien till silvermedaljen vid VM i Ryssland och vann även sin fjärde Champions League-titel med Real Madrid. När Luka för första gången berättar sin livshistoria får vi ta del av detaljer från barndomen i det hårt krigsdrabbade Jugoslavien. Han berättar om sina första år som fotbollsspelare och avslöjar tankarna bakom viktiga beslut i Dinamo Zagreb, Tottenham och Real Madrid. Han berättar från insidan om bland annat Kroatiens dramatiska väg till den spektakulära VM-finalen.

Fotboll är inte den roligaste sport jag vet, men VM 2018 fick mig att få ögonen på både Kroatien och Luka Modrić.



Nadia av Elisbeth Norebäck

Genre: Thriller
Serie: - Antal sidor: ?
Utgivningsdatum: 2020-12-22
Förlag: Bokförlaget Polaris

Från Bokus
Linda Andersson hade allt. Som barn uppträdde hon ofta med sin mamma, den folkkära sångerskan Kathy, och blev Solskensflickan med hela svenska folket. Senare gifte hon sig med Simon, också han en känd artist. Men när Kathy drabbades av en dödlig sjukdom som krävde all Lindas uppmärksamhet avslöjades även Simons otrohet.

Nu avtjänar hon ett livstidsstraff på Sveriges farligaste kvinnofängelse för mordet på sin man. Ingen tror att hon är oskyldig, inte ens hennes egen syster. För att stå ut tvingas Linda glömma sitt tidigare liv. Hon måste sluta älta vad som egentligen hände.

Men så inträffar något som får henne att ifrågasätta allt om natten då hennes liv slogs i spillror. Då hon vaknade upp, omgiven av blod. Då polisen skrek åt henne att komma ut med händerna över huvudet.

Hon var Solskensflickan. Nu är hon Monstret.


Psykologisk thriller. 'Nuff said.



Norr om Beirut av Anna Tell

Genre: Thriller
Serie: Amanda Lund (3)
Antal sidor: 398
Utgivningsdatum: 2020-12-28
Förlag: Wahlström & Widstrand

Från Bokus
Smällkall februarinatt och Amanda Lund skickas till Västerbron i Stockholm för att försöka förhindra en självmordshoppare. Personen i fråga, Jonas Wester, visar sig inte ha anmält att hans barn varit försvunna. Däremot uppges Veronika Bark, chef på SIDA, vara saknad. Båda har de kopplingar till en svensk kontakt i Libanon. Parallellt följer vi en utsatt människas farliga resa från Afghanistan och sedan till olika flyktingläger i Europa. Svårtydda händelser runtom i världen, fjärrstyrda av hot om avslöjande hemligheter.

Tredje delen alltså... Snart dags att läsa första då, antar jag.

4 kommentarer:

  1. Psykologisk thriller ja. Det är en "trigger" för mig också...

    SvaraRadera
    Svar
    1. När de är bra så är de riktigt bra 🙂

      Radera
  2. Jag hade totalt missat att det var dags för ett sånt här inlägg. Tyvärr visade det sig att det gick väldigt fort att göra.
    Jag blir egentligen lite nyfiken på både Nadia och Norr om Beirut men tror inte de riktigt är min stil tyvärr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, egentligen är det kanske ingen av dessa som jag kommer att läsa. Har ännu inte läst något av Anna Tells serie, vem vet vad jag tycker om/när jag provar 🙂 Luka Modrić bok kanske jag lyssnar på. Biografier brukar funka som ljudbok, i alla fall de två jag hittills lyssnat på 😁

      Radera