lördag 7 november 2020

"Sov du lilla videung" av Cilla Börjlind & Rolf Börjlind

Författare: Cilla Börjlind & Rolf Börjlind
Titel: Sov du lilla videung
Genre: Kriminalroman
Antal sidor: 442
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: Rönning & Stilton 4
Förlag: Norstedts
Utgivningsår: (original) 2016 (min) 2016
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 20 oktober 2020




Första meningen: Förra gången stod hon lite för nära och fick ett par irriterande blodstänk på sina vita linnebyxor, i natt stod hon längre bak.

Baksidetext
En natt snubblar den hemlösa Muriel över en mager gråtande flicka. Hon heter Folami och har flytt från Nigeria. Muriel tar med henne till en sommarstuga ute i skogen. En eftermiddag attackeras Folami brutalt av en man i grannskapet. Muriel vågar inte bo kvar med henne i stugan utan söker hjälp hos den före detta uteliggaren Tom Stilton.

Han arbetar just nu hos kriminalkommissarie Mette Olsäter. Tillsammans med Olivia Rönning utreder han ett mord på en okänd tonårspojke som hittats nedgrävd i Småland med halsen avskuren. Utredningen har förgreningar till kloakerna i Bukarest.

När Olivia träffar Folami ser hon att flickan bär ett smycke som har kopplingar till den mördade pojken. Tillsammans med Folami lyckas hon och Stilton tränga in i och avslöja en chockerande verksamhet.

Min kommentar
Jag kan egentligen inte påstå att jag blev besviken på förra delen i serien, men jag upplevde den inte alls som lika bra som de tidigare. Eller speciellt den första boken. Det tog i alla fall emot lite att börja läsa Sov du lilla videung, som är fjärde delen.

När historien börjar befinner vi oss på en ö i Filippinerna. Det kändes lite märkligt och under läsningens gång funderar jag en del på hur i hela friden den här prologen skulle kunna passa in. Jag hade inte behövt oroa mig. Det är otroligt snyggt ihopknutet och när jag förstår så drar jag faktiskt efter andan.

Egentligen har jag nog aldrig på riktigt gillat huvudpersonerna i de här böckerna. Vare sig Olivia, Tom, Mette eller Luna är speciellt lätta att tycka om. För somliga är det mer sant än för andra. De är som folk är mest, med både bra och dåliga sidor. Olivia har i och för sig fått lite bättre impulskontroll och är inte lika snabb med att döma andra människor. Tom känns mer och mer som en bra man. Han får betydligt mer kött på benen och blir mer mänsklig. Då är det betydligt enklare att fastna för de hemlösa och utstötta som också befolkar serien. Det är på något sätt de som stjäl showen och också dem jag minns efteråt. Speciellt intressant var det att få veta mer om Muriel. Men jag saknar Mårten, som knappt är med alls, och middagarna hemma hos Olsäters.

Rent generellt så tycker att att det är en bra balans mellan privatliv och yrkesliv, men med tanke på vad som händer i den här boken så är jag lite orolig för att det ska väga över mot det privata. Något som jag, oftast, inte är ett dugg intresserad av. Jag vill ha insamling av information, analysering och problemlösning. Som det har varit i alla fall fram tills nu. Vi får väl se om det blir förstört.

Det är en vidrig historia som vecklar ut sig och tyvärr är den inte ett dugg osannolik. Trots det så är det inte strösslat med några groteska detaljer. Det är inte morden som är i fokus, utan lösningen. Precis som jag vill ha det. Den gruvliga människosyn som dessa svaga, penningkåta och/eller lättmanipulerade människor visar går inte sätta ord på. Temat är visserligen inte exakt samma i den här delen som i förra, men de är ganska lika. Kanske behöver författarna komma på något nytt till nästa.

Jag upplever det som att det har hänt något med språket i den här boken. Framför allt när det gäller ordval, som är lite annorlunda mot tidigare. Och vad är det med de där vattenkarafferna som dyker upp titt som tätt i början? De nämns flera gånger och beskrivs som upphetsande, hoppfulla, själlösa samt obligatoriska och vattnet i dem får epitetet gudabenådat. Ett tag trodde jag nästan att motivet på något skruvat sätt skulle vara vatten.

Sov du lilla videung innehåller många olika trådar att hålla ordning på. Jag tycker detta är den del som håller ihop bäst hittills, tillsammans med första boken. Nu ser jag fram emot att läsa den femte.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Goodreads hade den 4,06 i genomsnitt (beräknat på 1 219 betyg).
Jag ger den 4,0.
Boken är
TråkigSpännande
FörutsägbarKlurig
LångsamTempofylld
OrdbajsigFåordig
MysigSuggestiv
MåbrabokTankeväckande
RörigGenomtänkt
SorgligRolig

Andra som bloggat om Sov du lilla videung: Just nu - just här, Johannas deckarhörna och Tusen sidor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar