måndag 2 november 2020

TV-serie: Intelligence #1 (2020)

Titel: Intelligence
Originaltitel: Intelligence
Genre: Komedi
Skapad av: Nick Mohammed
TV-bolag: Sky One
Skådespelare: David Schwimmer, Nick Mohammed, Jane Stanness, Sylvestra Le Touzel, Gana Bayarsaikhan
Premiär: 2020-10-22
Produktionsland: Storbritannien
Antal avsnitt: 6
Avsnittslängd: ca 22 min
Såg den på C More oktober 2020




Handling
Amerikanen Jerry gör entré på den brittiska underrättelseenheten SyCec med uppdrag att bekämpa cyberterrorism. Avdelningschefen Christine är minst sagt skeptisk till den nya rekryten som går ut hårt med en rad olika samarbetsövningar.

Min kommentar
Intelligence dök upp i ett tips på C More och på trailern verkade den kul. Dessutom är det ju alltid intressant att se gamla, välkända skådespelare i en ny roll. Och så är det ju detta med att ha en lämplig serie att se på lunchen...

Det har nog inte gått många minuter förrän jag inser att David Schwimmers karaktär, Jerry Bernstein, personifierar alla fördomar jag möjligen någonsin har haft om amerikaner. Väldigt mycket av serien går ut på att Jerry tror sig vara bättre än allt och alla, av det enkla (och enda) skälet att han är amerikan. David Schwimmer gör det här ärkesvinet väldigt bra. Han har ett fantastiskt minspel och en osviklig tajming. Två oumbärliga egenskaper för en komiker.

Även britterna får sig en rejäl skrapa och då handlar de om deras förmåga att aldrig någonsin hetsa upp sig och att de alltid svarar artigt. Även om de just har förolämpats å det grövsta.

Jag kan inte riktigt bestämma mig för om jag tycker att detta är roligt, eller bara tragiskt. Och mycket, mycket skrämmande. Vi snackar ju trots allt om en säkerhetsavdelning, som verkar vara befolkad av imbeciller. Den ena är värre än den andra och det får mig att fundera över vem det egentligen är som anställer de här människorna. Chefen verkar ju ändå vara relativt normal.

Det ser ut som att det ska bli ännu en säsong av Intelligence och trots att jag inte vet om jag egentligen skrattar eller gråter så är det bra. Den här första säsongen på sex ynka avsnitt är på tok för lite för att jag ska kunna komma till en slutsats.



TV Time har serien 6,32 i genomsnitt.
IMDb har serien 6,0 i genomsnitt (beräknat på 1 808 betyg).
Jag ger den 3,5.
Serien är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar