måndag 23 november 2020

TV-serie: The Passage #1 (2019)

Titel: The Passage
Originaltitel: The Passage
Genre: Science fiction
Skapad av: Liz Heldens
TV-bolag: Fox
Skådespelare: Mark-Paul Gosselaar, Saniyya Sidney, Jamie McShane, Brianne Howey, Vincent Piazza
Premiär: 2019-01-21
Produktionsland: USA
Antal avsnitt: 10
Avsnittslängd: ca 40 min
Såg den på Viaplay oktober-november 2020





Handling
Serie som kretsar kring Project Noah, en hemlig medicinsk enhet där forskare experimenterar med ett farligt virus som kan leda till ett botemedel mot de flesta sjukdomar - men den har också potential att utplåna mänskligheten. När den unga föräldralösa flickan Amy Bellafonte väljs ut av Project Noah som försökskanin, får den federale agenten Brad Wolgast i uppgift att hämta in henne. Uppdraget går inte som planerat och Brad blir en fadersfigur till flickan.

Min kommentar
För drygt åtta år sedan läste jag Flickan från ingenstans, första delen i Passagentrilogin, och en bok som jag kanske egentligen inte borde ha gillat, med tanke på vad den innehåller. Ibland bryr sig inte logiken om vad man borde för boken var riktigt bra och jag tänker ganska ofta på den. När jag såg att den skulle bli TV-serie, som The Passage, så blev jag väldigt förväntansfull, samtidigt som jag blev väldigt orolig. Är det ens möjligt att filmatisera de här tre tegelstenarna?

En väldigt bra sak med filmatiseringen är att den här säsongen endast fokuserar på år 0, när allt börjar. För mig, som brukar ha svårt för det här med hoppande fram och tillbaka i tiden, är just det en klar förbättring. Även om det nog faktiskt inte hade funkat så bra i böckerna. Som jag minns boken (eller böckerna, eftersom man i åtminstone de två första hoppar rätt friskt i tiden) så är det väldigt mycket som har ändrats. Så mycket är annorlunda att det i själva verket inte stör mig så mycket som det borde. Det blir liksom en helt annan historia. Även om grunden är densamma.

Bland annat så har Babcock bytt kön och med det så har de skapat en helt ny sidohistoria. Könsbytet bryr jag mig inte om, men tråden de skapar med det har jag blandade känslor för. Brad har fått en (före detta) fru med namnet Lila. Jag har inget minne av att det fanns en sådan, men namnet Lila känner jag igen. Dock i ett helt annat sammanhang i boken. Säkerhetsvakten Richards (som inte hade någon större betydelse i boken, om jag minns rätt) får en väldigt stor roll här. Faktum är att (efter Brad och Amy) det är honom jag gillar mest. Hans historia/person är nog den mest intressanta av alla.

Relationen mellan Brad och Amy är fantastiskt skildrad. Just att Brad inte behandlar henne som ett barn (som hon ju normalt borde vara) känns väldigt bra. Han försöker bara lära henne allt han vet om hur man överlever. Allt.

Sista avsnittet slutar med att Amy står utanför det där inhägnade området, år 97. Tyvärr så lär jag inte få veta hur allt går i den här versionen. The Passage har tydligen lagts ner, vilket är mycket tråkigt. Jag hoppas att Netflix plockar upp även den här nerlagda serien och då helst med Liz Heldens idéer. Detta har hittills varit en snygg lösning på det här epos och jag skulle gärna sett hur hon tänkte gå vidare.



TV Time har serien 9,2 i genomsnitt.
IMDb har serien 7,3 i genomsnitt (beräknat på 10 328 betyg).
Jag ger den 4,0.
Serien är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar