måndag 29 mars 2021

Film: Red dot (2021)

Titel: Red dot
Originaltitel: Red dot
Genre: Thriller
Regissör: Alain Darborg
Manus: Alain Darborg, Per Dickson
Skådespelare: Nanna Blondell, Anastasios Soulis, Johannes Kuhnke, Thomas Hanzon, Kalled Mustonen
Utgivningsår: 2021
Produktionsland: Sverige
Längd: 86 min
Serie: -
Såg den på Netflix 5 mars 2021




Handling
Det unga paret David och Nadja har det lite tufft i relationen efter att David pluggat färdigt till civilingenjör och de tillsammans flyttat till Stockholm. För att få lite ordning och harmoni i relationen och tillvaron tar David med Nadja på en resa till Norrland och fjällen.

I Norrland stöter paret på två jägare på en bensinmack som är lite hotfulla. Väl ute på fjället upptäcker paret mitt i natten en röd prick från ett lasersikte på sitt tält. Det blir början på en jakt på liv och död i fjällen. Hur ska paret kunna ta sig till säkerhet mitt ute i ingenstans, där kölden är som hårdast?

Min kommentar
Svenska filmer står högt i kurs i det här hushållet. Eller... de kanske inte alltid är så bra, men vi vill väldigt gärna se dem ändå. Trots det så kände jag mig lite tveksam till Red dot när den dök upp på Netflix. Det var något som avskräckte. Förutom de ganska... svala recensionerna då. Men en fredag när jag bara inte orkade engagera mig i filmletande så fanns den där, så bekvämt på vår lista. Den första svenska originalfilmen på Netflix.

Jag kan börja med att den inte alls är så dålig som betygen antyder och jag tycker inte heller att den är speciellt osannolik. För det mesta. Alldeles för ofta så stämmer den ganska bra med min uppfattning om hur alltför många människor fungerar. Ingen av karaktärerna är sympatisk och i stort sett alla förtjänar det som händer dem.

Huvudpersonerna, David och Nadja, är verkligen inte lätta att tycka om. Inte ens innan man får veta allt om dem. Jag gillar, som sagt, ingen av karaktärerna och jag kunde egentligen inte bry mig mindre om dem. Alla är självupptagna och upplever sig vara universums mitt. Allt som händer tas personligt. Alla beslut baseras på egenintresse och snabba slutsatser, där grunden är fördomar och egna tolkningar. Ingen har förmågan att sätta sig in i någon annans liv eller känna empati. Vilket förmodligen hänger ihop med deras uppfattning om att allt kretsar kring den egna personen. Fullständigt sannolikt och trovärdigt.

Detta är en film om hämnd och oförmågan att släppa saker och gå vidare, att se utanför sig själv. Det så kallade straffet står inte alltid i proportion till brottet, men det är lite what goes around comes around. Eller karma, om man så vill. Den har onekligen ett bra och intressant anslag.

Jag blir kanske inte andfådd av spänning, men jag blir både underhållen och, framför allt, överraskad. Red dot får ett extra påslag på betyget med en halva för ambitionen och de fantastiska vyerna.



Letterboxd hade den 2,5 i genomsnitt (beräknat på 5 811 betyg).
IMDb hade den 5,5 i genomsnitt (beräknat på 8 351 betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar