måndag 8 mars 2021

Film: Underwater (2020)

Titel: Underwater
Originaltitel: Underwater
Genre: Science fiction
Regissör: William Eubank
Manus: Brian Duffield, Adam Cozad
Skådespelare: Kristen Stewart, T J Miller, Jessica Henwick, Vincent Cassel, John Gallagher Jr.
Utgivningsår: 2020
Produktionsland: USA
Längd: 95 min
Serie: -
Såg den på Viaplay 12 februari 2021





Handling
Något som liknar en jordbävning sker på botten av Marianergraven, där det borras efter olja. De som finns kvar av besättningen måste försöka ta sig från den raserade basen till en annan borrstation. Genom att gå. På havsbottnen.

Min kommentar
Jakten på fredagsfilm fortsätter och skulle nästan kunna bli en egen film. Jag brukar få gå igenom alla streamingtjänster vi har och på riktigt leta efter något som verkar sevärt. Underwater lockade eftersom den utspelar sig på botten av Marianergraven, ett område som har fascinerat mig ända sedan vi läste om det i skolan. De väldigt låga betygen på olika filmsajter avskräckte en del, men en science fiction/skräck långt under havsytan lockade mer.

Här finns inget etablerande av karaktärer. Ingen bakgrundshistoria alls, inga förklaringar. Man kastas rätt in i handlingen. Helt ärligt så behövs inget av detta när man befinner sig 11 000 meter under havsytan. Det enda som är viktigt är att överleva. Ingen av oss vet i alla fall vad som egentligen finns där. Självaste Cthulhu kanske?

Det finns en del scener som är rent klaustrofobiska, det lyckas de väldigt bra med. Tyvärr så är det inte alltid helt logiskt, men man får inte vara för kritisk när man tittar på den här typen av film. Dessutom utspelar den sig i framtiden, runt 2050. Det är inte heller alltid lätt att se vad som händer, med vem, eftersom det mesta går väldigt snabbt och det är oftast mörkt. En del roliga scener finns det också och som vanligt uppskattar jag det. Man kanske inte kan kalla det här för en nyskapande film, men det förekommer en del som jag inte har sett tidigare.

Jag gillar speciellt att det inte förekommer några superhjältefasoner. Hjältarna här är precis lika rädda som vem som helst skulle vara. Skillnaden är att de är mer kapabla att lösa problemen.

Underwater är inte alls så dålig som betygen antyder. Den är klart sevärd och ganska underhållande. Jag uppskattar speciellt att den inte är så lång som filmer tenderar att vara nu för tiden.



Letterboxd hade den 2,8 i genomsnitt (beräknat på 63 735 betyg).
IMDb hade den 5,8 i genomsnitt (beräknat på 63 290 betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar