måndag 15 mars 2021

Film: Till alla killar: Nu och för alltid (2021)

Titel: Till alla killar: Nu och för alltid
Originaltitel: To all the boys: Always and forever
Genre: Romantisk komedi
Regissör: Michael Fimognari
Manus: Katie Lovejoy, Jenny Han (bok)
Skådespelare: Lana Condor, Noah Centineo, Madeleine Arthur, Anna Cathcart, John Corbett
Utgivningsår: 2021
Produktionsland: USA
Längd: 109 min
Serie: -
Såg den på Netflix 19 februari 2021





Handling
Efter en familjeresa till Sydkorea väntar sista året på high school för Lara Jean. Nu måste hon överväga sina planer för college – med eller utan Peter.

Min kommentar
Det var nästan av en händelse som jag upptäckte att Till alla killar: Nu och för alltid, tredje och sista(?) filmen om Lara Jean fanns på Netflix. Den hamnade direkt på min lista, i väntan på rätt dag att se den. Min lediga fredag, efter en ganska jobbig vecka, men en riktigt bra dag, så var det äntligen dags. Jag har ju inte läst de här böckerna och har helt lyckats undvika att få reda på vad man eventuellt har att förvänta sig. Det har nog varit en fördel för mig att jag har lyckats se dessa helt utan förväntningar och förutfattade meningar.

Detta är en klassisk feelgood, det är gullig, charmigt och småroligt. Det är ingen stor komik, utan mer som att det stillsamt puttrar under ytan. Det funkar väldigt bra. Samspelet och kemin är också helt okej. Det är så befriande att träffa en familj som är lycklig. Åtminstone har de inte de där vanliga, klyschiga problemen som brukar vara frekventa i filmer (och böcker). De har en så härlig sammanhållning och de finns alltid där för varandra. De ställer upp.

Lara Jean är så otroligt charmig, det är omöjligt att inte ta henne till sitt hjärta. Det bästa med henne är att hon tar sig tid att fundera över, och faktiskt komma fram till, vad hon själv vill. Det borde fler göra. I stället för att göra det som de tror att andra vill. Hur mycket jag än gillar Lara Jean så är det hennes pappa som jag tycker mest om. Förutom att han är sanslöst rolig, det lilla han är med, så verkar han vara en fantastisk far.

Till alla killar: Nu och för alltid är lite för lång för sitt eget bästa. Den ganska tunna historien räcker inte till för nästan två timmar. Den är inte lika bra som första filmen, men betydligt bättre än den andra. Förmodligen så hade jag gillat alla mer om jag var i rätt målgrupp; i tonåren eller strax över.



Letterboxd hade den 2,9 i genomsnitt (beräknat på 45 161 betyg).
IMDb hade den 6,3 i genomsnitt (beräknat på 9 269 betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar