måndag 29 mars 2021

TV-serie: Manifest #1 (2018)

Titel: Manifest
Originaltitel: Manifest
Genre: Drama
Skapad av: Jeff Rake
TV-bolag: NBC
Skådespelare: Melissa Roxburgh, Josh Dallas, Parveen Kaur, Athena Karkanis, J R Ramirez
Premiär: 2018-09-25
Produktionsland: USA
Antal avsnitt: 16
Avsnittslängd: ca 40 min
Såg den på HBO februari-mars 2021





Handling
När Montego Air flight 828 äntligen landar efter en turbulent flygning är både passagerare och besättning lättade. Men under de timmarna har världen i övrigt åldrats fem år. Deras familjer, vänner och kollegor har, efter att ha sörjt förlusten, gett upp hoppet och gått vidare. Nu har alla, på något mirakulöst sätt, fått en andra chans. Medan en del klarnar så utvecklas ett mysterium och några av passagerarna börjar förstå att de är menade för något större.

Min kommentar
Manifest är en serie som har legat på vår lista i ett par år, men den har liksom aldrig seglat upp till överst i kön. Förrän nu. Det kan vara så att det där flygplanet på postern lockar och drar. Det var ju ett tag sedan man satt i ett flygplan nu. Och om det skulle vara så att det är något läskigt med själva flygresan så är det ju ett perfekt tillfälle att se serien just nu.

De första avsnitten är riktigt bra, det känns som en spännande grundhistoria, och jag hoppas på en ny favoritserie. Jag vet inte riktigt när jag börjar tappa lite intresse ibland, men det blir långdraget och spretar åt alla möjliga och omöjliga håll. Efter ett tag blir det liksom för mycket av det mesta och den lovande inledningen blir mer av "hitta på saker längs vägen". Det ger mig oerhört starka Lost-vibbar. Vilket inte alls är något positivt för mig. Det finns liksom ingen tydlig riktning.

Jag är inte jätteengagerad i karaktärerna eller deras förehavanden. Visst, det är något omtumlande de har varit med om, men de lyckas inte beröra mig. Nästan ingen av dem i alla fall. Det enda som på riktigt får mig att bry mig är dilemmat som Grace plötsligt står inför och även Cals situation berör. Hans tvillingsyster är plötsligt fem år äldre. Den där agenten Vance blir jag bara provocerad av. Hans "Vem är skyldig till detta? Vem på planet bär ansvaret?" är ju bara korkat i sammanhanget. De har varit försvunna i fem år. Utan att ha åldrats en enda dag.

Jag kan bara hoppas att Manifest inte fastnar i Lost-fällan och att de får ihop det bättre på slutet i den här serien. Att viktiga saker från inledningen inte glöms bort när det är dags att knyta ihop säcken, bara för att det inte längre passar in i slutresultatet. Fortsätta titta kommer jag att göra i alla fall. Jag vill ju veta...



TV Time har serien 9,4 i genomsnitt.
IMDb har serien 7,2 i genomsnitt (beräknat på 22 435 betyg).
Jag ger den 3,5.
Serien är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

2 kommentarer:

  1. Den här serien har jag hållit ett halvt öga på när sonen såg den och tyckte början var lovande. Sonens slutsats var att den började lovande, men sen... nja... Så jag har inte ens försökt titta än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då håller jag med din son 🙂 Det började jättebra, men sedan blev det alldeles för mycket Lost över det hela.

      Radera