fredag 5 mars 2021

Månadsbokslut februari 2021

Antal lästa böcker i februari 2021: 6

07. Dolt i vatten av Catherine Steadman
08. Klubben för lyckliga slut av Caroline Säfstrand
09. Arton grader minus av Stefan Ahnhem
10. Tango för vilsna själar av Lucy Dillon
11. Blod på snö av Jo Nesbø
12. Midnattssol av Jo Nesbø

Antal lästa sidor: 2165
Genomsnitt/dag: 77
Genomsnitt/bok: 360

Snittbetyg: 3,5
Ingående i serie: 4
Påbörjade serier: 2
Avslutade serier (läst senast utgivna/översatta): 2

Drama: 0
Feelgood: 2
Humor: 0
Kriminalroman: 1
Romance: 0
Science fiction: 0
Skräck: 0
Thriller: 3

Boktolvan: 1 (2/12)
Finish that series: 1 (3/18)
Hyllvärmare: 5 (9/36)
Vi möts igen: 1 (1/6)

Kvinnor: 3
Män: 3
Duo: 0

Originalspråk (svenska): 2
Originalspråk (engelska): 0
Författare jag inte läst tidigare: 2
Biblioteksböcker/e-lib: 0
Streamingtjänst: 1

Ljudböcker: 0
Recensionsexemplar: 1

Antal nykomna böcker: 17
Antal bortskänkta böcker: 0

Månadens bästa: Klubben för lyckliga slut av Caroline Säfstrand
Månadens överraskning: Klubben för lyckliga slut av Caroline Säfstrand
Månadens besvikelse: -
Månadens roligaste: Blod på snö av Jo Nesbø
Månadens mysigaste: Tango för vilsna själar av Lucy Dillon
Månadens otäckaste: Arton grader minus av Stefan Ahnhem

Kommentar:
Det blev en del läst i februari. Faktum är att det blev mer än vad som syns i den här statistiken, eftersom jag läste ett manus som går utanför både statistik och "tävling". Jag är ändå nöjd med det som får vara med. Betygsmässigt blev det väldigt jämnt, hälften 3,5 och hälften 4. Böckerna har dock varit bra, även om det inte alltid syns i höga betyg.

Fyra av böckerna ingår i olika serier, varav endast en (Ahnhem) finns med i min Finish That Series-utmaning och två andra (Säfstrand, Nesbø) är senast utgivna. Två påbörjade serier blev det (Säfstrand, Nesbø), men det slumpar sig så att i båda serierna har jag läst den senast utgivna. Så där borde det ju alltid vara... Det blev en Boktolva också (Steadman) och även en Vi möts igen (Dillon). Fem av böckerna var hyllvärmare och endast en är recensionsexemplar. Hyllvärmarmässigt går det fantastiskt bra. När det gäller recensionsexemplaren går det däremot inte alls lika bra.

I februari är det ju bokrea, vilket så klart gör avtryck på antalet böcker som flyttat in. Jag tyckte själv att jag var väldigt restriktiv och köpte bara femton stycken. Två recensionsexemplar dök också upp, varav en var en överraskning. Det är fortfarande inte läge att ha kalas så ge-borthögen bara växer, men inga böcker försvinner.

Om månadens bästa: Det var ganska jämnt mellan Dolt i vatten och Klubben för lyckliga slut, men den senare fick mig att må så bra så den vann.
Om månadens överraskning: Jag är ganska kinkig när det kommer till feelgood, men Klubben för lyckliga slut levde verkligen upp till sin genre.
Om månadens besvikelse: Nej, inga besvikelser alls.
Om månadens roligaste: Det låter kanske konstigt att välja en hårdkokt thriller som roligast, men Blod på snö fick mig att skratta.
Om månadens mysigaste: Även här var Klubben för lyckliga slut inblandad i toppstriden, men alltså, en bok om dans... Tango för vilsna själar vinner med ett taktslag.
Om månadens otäckaste: Om man med otäck kan mena rå och brutal så vinner Arton grader minus lätt.

4 kommentarer:

  1. Haha, "restriktiv". ;) Jag har just nu en fix idé om att skala ner beståndet av olästa böcker, mycket för att det kommer så mycket nytt jag vill läsa. Jag har ju också blivit med bokstreamingtjänst i höstas och där finns väldigt mycket att läsa i e-boksformat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jämfört med andra år, när bokinköpen var i topp, så köpte jag väldigt få böcker i år 😁 Sambon har haft streamingtjänst i många år nu och de senaste så har han alltid tecknat ett familjeabonnemang så jag använder mig också av den, vilket ju så klart har fått ner bokinköpen ännu mer. Förra året var ju första gången, sedan jag startade bloggen, som jag köpte färre böcker än vad jag läste. Nu var 2020 ett väldigt speciellt år, men jag hoppas jag kan upprepa det även 2021 🙂

      Radera
  2. Känns som om jag borde skriva upp Klubben för lyckliga slut på läslistan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det tycker jag. Och nu finns recensionen uppe också 🙂

      Radera