söndag 28 mars 2021

Smakebit på søndag: Utmarker

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare som växelvis "drivs" av de norska bokbloggarna Flukten fra virkeligheten och Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Våren verkar vara här på riktigt. Vågar man hoppas nu? Det har i alla fall varit lite drygt 10 grader på dagarna. Inte fullt så mycket sol som man skulle vilja och den där blåsten som aldrig slutar är inte speciellt skön. Den här veckan blir en kort vecka, bara tre och en halv arbetsdag. Det klarar man väl? Annars har jag putsat och fejat på balkongen så att den är redo när det är dags att återigen låta odlingsgenen göra sig hörd.

Läsningen har gått som tåget den senaste veckan. Eller så kanske man inte kan säga längre, om man menar att något går bra? Med tanke på hur järnvägen fungerar i Sverige. Nåja... läsningen har gått undan den senaste veckan. Det slukas böcker på löpande band och jag tänkte tjuvstarta april. Veckans smakebit kommer från boken som står först i kön i april, Utmarker av Arne Dahl. Första delen i serien om Sam Berger och Molly Blom. Jag ser så mycket fram emot att äntligen läsa den. Arne Dahl är ju en självklar favorit.

Min smakebit är från början av boken:
Asplöven darrar. Han hör det trots att han springer, trots att han löper som han aldrig tidigare har löpt genom ängsgräset som når honom till bröstet.
    Precis innan ängen vidgar sig blir suset extra starkt. Han hejdar sig. Träden är plötsligt så påträngande att det känns som om någon vill in från en annan tid. Men så snavar han till, och då blir suset återigen svagare. När han lyckats häva snubblandet har det gyllengula hårfladdret nästan försvunnit där framme, mellan de höga grässtråna, och han är tvungen att ta i ännu mer för att inte förlora mark.

12 kommentarer:

  1. Äntligen! Läser du den alltså... Våren är inte riktigt här. I veckan var det ljummet men nu är det tydligen 3+ bara ute.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska bli väldigt spännande att läsa den och jag ska kämpa för att få ner mina förväntningar. I natt var det inte speciellt varmt, men nu har det klättrat uppåt på termometern igen.

      Radera
  2. Tack för smakbiten. Den serien har jag inte läst.

    SvaraRadera
  3. Pratas om snö till påsk här.....Läst någon bok av Dahl men det är länge sen. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snö vill jag inte ha nu och jag tror att det eventuellt ska klara sig. Man kan ju aldrig veta förstås.

      Radera
  4. Tack för smakbiten! Igår var det riktigt varm och skönt här. Idag är det kallare igen. Men vår är det nog ändå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Meteorologiskt har det nog varit vår här i en månad, men det hjälper inte ett dugg när vinden känns som att den kommer direkt från ishavet.

      Radera
  5. Den ska jag tipsa dottern om, hon vill läsa deckarserier. Tack för smakbit

    SvaraRadera
  6. en kan ju inte säga som ett brev på posten heller nu längre. har läst annat av Arne Dahl. är väldigt förtjust i aspar. som liten var jag rädd för dem...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, varken posten eller tågen funkar ju speciellt bra nu.

      Jag har läst hela hans serie om A-gruppen och även den om Opcop och det har dröjt alldeles för länge för mig att ta tag i den här serien.

      Radera