måndag 5 september 2022

Film: Den of thieves (2018)

Titel: Den of thieves
Originaltitel: Den of thieves
Genre: Action
Regissör: Christian Gudegast
Manus: Christian Gudegast, Paul T Scheuring
Skådespelare: Gerard Butler, Pablo Schreiber, O'Shea Jackson Jr, 50 Cent, Evan Jones
Utgivningsår: 2018
Produktionsland: USA
Längd: 139 min
Serie: -
Såg den på Netflix 5 augusti 2022





Handling
I Los Angeles, världens huvudstad för bankrån, är de enda som är tuffare än brottslingarna en specialdivision poliser som leds av Big Nick. När han får höra att den legendariske rånaren Merrimen planerar sin största stöt någonsin, pressar han den svagaste länken i Merrimens liga till att bli polisinformatör. För att ligga steget före polisen utför ligan en serie rån i sin förberedelse inför det omöjliga: att råna Federal Reserve Bank.

Min kommentar
Den of thieves har legat på filmlistan väldigt länge, det är ju en gammal film. Det som till slut vägde över var Gerard Butler och det relativt höga betyget på IMDb. Vi tyckte också att vi behövde en "riktig" action, där det händer massor.

Detta är en extremt lång film. Onödigt lång faktiskt. I Tyskland klippte man bort 16 minuter och faktum är att jag nog hellre hade sett den versionen i stället. Det man klippte bort var i stort sett alla familjerelaterade scener med Big Nick. De scenerna kändes bara malplacerade och gav egentligen ingenting så jag tror att det var ett bra beslut.

Tempot är, minst sagt, skiftande. Ibland är det skyhögt. Ibland går allt i stå. Det gör att det blir lite hackigt. Jag gillar inte någon och hejar därför inte på någon. Jag bryr mig helt enkelt inte. Det gör upplevelsen lite ospännande, men ändå intressant. Det är oförutsägbart. Eller kanske inte.

Antingen så fattar jag inte allt här eller så är där plot holes alternativt så saknas information (en del får man tvärtom veta för mycket om). Dock finns det en stor elefant i rummet, ett gigantiskt fel som faktiskt hela storyn bygger på. Ett matbud skulle aldrig någonsin få vandra runt på egen hand i den byggnaden. Om man kan ignorerar det så är filmen bra. "Slutstriden" hör också till delarna som bara är märkliga. Ingen polis skulle ge sig till att skjuta med automatvapen mitt i en gigantisk bilkö.

Jag brukar gilla Gerard Butler, men inte här. Han är inte tillräckligt bra skådis för att kunna spela en osympatisk figur. Han är inte usel, men jag tror inte riktigt på honom. I övrigt är nog skådespeleriet helt okej.

I Den of thieves så gör lukten av testosteron (tillsammans med krutröken) luften kväljande. Den är otroligt grabbig. Jag kan inte låta bli att fundera lite på människorna som skriver den här typen av manus. Vad har de för människosyn, egentligen?



Letterboxd hade den 3,2 i genomsnitt (beräknat på 50 990 betyg).
IMDb hade den 7,0 i genomsnitt (beräknat på 110 471 betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar