måndag 26 september 2022

TV:serie: Servant #1 (2019)

Titel: Servant
Originaltitel: Servant
Genre: Skräck
Skapad av: Tony Basgallop
TV-bolag: Apple TV+
Skådespelare: Lauren Ambrose, Toby Kebbell, Nell Tiger Free, Rupert Grint, Tony Revolori
Premiär: 2019-11-28
Produktionsland: USA
Antal avsnitt: 10
Avsnittslängd: ca 30 min
Såg den på Apple TV+ augusti-september 2022





Handling
Ett par i Philadelphia är i sorg efter en otänkbar tragedi som skapar en klyfta i deras äktenskap och öppnar dörren för en mystisk kraft att komma in i deras hem.

Min kommentar
En av de serier som har legat på vill-se-listan längst på Apple TV+ är Servant. Om jag inte minns fel så la jag till den precis efter att vi hade sagt upp abonnemanget förra gången. Den enda anledningen var att jag såg M Night Shyamalans namn på den. Det här är ju en serie som jag räknade med att se på egen hand. Sambon är inte alls glad i den här typen av historia. Det är en av sakerna som skiljer oss åt.

Jag har sett en del som M Night Shyamalan har varit inblandad i och gemensamt för allt är att man kan förvänta sig konstigt, udda och annorlunda. Det gäller att man har på sig sina Shyamalan-glasögon när man tittar (jodå, han kräver ett alldeles eget par). Nu i efterhand så visar det sig att han faktiskt bara har regisserat två avsnitt i första säsongen och han har inte skrivit en rad. Lite falsk marknadsföring där kanske? Nu spelar det ingen roll, för man kan nog säga att den här serien är i hans anda.

Redan efter första avsnittet så sitter jag förbluffad och undrar vad i hela friden det är som händer (det visar sig vara den stora frågan i varje avsnitt). Två rejäla twister bara i första avsnittet! Ibland så får jag känslan att man hittar på saker längs vägen, att vissa vändningar inte vara planerade från början. Så oväntade är de.

Miljön är i stort sett bara inne i huset där de bor och det är inte speciell många karaktärer. Däremot så är det svårt att avgöra vem som är konstigast/läskigast. Det är typ dött lopp. Dorothys bror Julian ligger i alla fall bra till för att vinna priset för seriens slempropp. Han är en riktigt vidrig liten människa. Jag undrar lite hur han blev sådan.

Här finns inget våld, inget blod, inga billiga (och irriterande) jump-scares. Det enda som finns är ett ständigt krypande obehag. Man har liksom ingen aning. Det händer ofta att jag tror mig förstå, men sedan händer något som helt förändrar allt jag trodde mig veta.

Det finns redan tre säsonger av Servant, vilket jag inte visste när jag började titta. Jag kan inte låta bli att undra vad nästa två säsonger ska handla om. Samma människor? Vad mer kan hända? Är kanske inte rätt fråga att ställa. Här verkar vad som helst kunna hända.



TV Time har serien 9,5 i genomsnitt.
IMDb har serien 7,5 i genomsnitt (beräknat på 34 425 betyg).
Jag ger den 3,5.
Serien är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar