måndag 19 september 2022

TV-serie: Slow horses #1 (2022)

Titel: Slow horses
Originaltitel: Slow horses
Genre: Thriller
Skapad av: Will Smith, Mick Herron (bok)
TV-bolag: Apple TV+
Skådespelare: Gary Oldman, Jack Lowden, Kristin Scott Thomas, Saskia Reeves, Christopher Chung
Premiär: 2022-04-01
Produktionsland: Storbritannien | USA
Antal avsnitt: 6
Avsnittslängd: 41-53 min
Såg den på Apple TV+ augusti-september 2022





Handling
Jackson Lambs grupp av misfitspioner har blivit bannlysta från de högpresterande MI5-leden i Regent s Park för diverse förseelser kopplade till droger och fylla, sex och ödesdigra misstag, politik och svek. Nu är de i stället samlade i Slough House, där de vänder papper snarare än utför operationer.

Men ingen av dem har gått med i underrättelsetjänsten för att vara en "slö häst". Nu har en pojke kidnappats och hålls som gisslan - och förövarna hotar att ta livet av honom i livesändning på nätet. Hur orderna från "Tjänsten" än ser ut, så tänker inte de slöa hästarna bara sitta stilla och titta på ...

Min kommentar
Apple TV+ är en streamingtjänst vi inte har hela tiden, utan bara när vi har samlat på oss ett gäng filmer och serier som vi kan titta på under några månader. Slow horses var en av dessa serier som hamnade på listan.

Boken Slöa hästar läste jag för inte speciellt längesedan och som vanligt så har jag inget minne för detaljer, men det känns som att en del är annorlunda. Jag vet inte om det var bra eller dåligt att läsa boken först. För egen del så tycker jag att serien inte riktigt lyckas förmedla tydliga karaktärer och då har jag, som sagt, med mig mycket info från boken.

Förmodligen så hade serien funkat bättre om vi sett avsnitten i snabb följd. Nu blev det så olyckligt att det kunde dröja ett bra tag mellan dem. I alla fall de första tre. Det kan vara därför som jag upplevde det lite som att de gick på tomgång. Eller så var det tvärtom, att de gick på tomgång för att det gick för lång tid emellan. De tre sista avsnitten klämde vi dock i rad, samma eftermiddag. Då gick det plötsligt inte att sluta titta.

Miljön är mörk och sunkig. Så skitig att det nästan blir obrittiskt. Det är riktigt snyggt gjort. Även karaktärerna är åt det sunkiga hållet. Ändå tycker jag inte att man lyckas förmedla exakt hur långt ner i hierarkin de är. Inte heller tycker jag att man förstår varför de befinner sig i Slough House. Det saknas en del bakgrund. När man väl börjar lära känna de här misslyckade agenterna så smälter i alla fall hjärtat. Jag är ju oerhört svag för udda karaktärer. Inte konstiga, utan udda.

Gary Oldman som Jackson Lamb förtjänar ett eget stycke. Han är inget annat än fenomenal. Jag kan egentligen inte se någon annan göra den rollen. Han ensam gör serien värd att se. Han är vidrig, äcklig, motbjudande men alldeles, alldeles underbar.

Humorn, i form av ironi och sarkasm, var mycket mer framträdande i boken. Där var liksom hela tonen ironisk. Det blev dock en del skratt även framför TV:n. Oftast tack vare/på grund av Jackson Lamb.

Tydligen är det redan bestämt att det ska bli åtminstone fyra säsonger av Slow horses. Det ser jag fram emot och det blir ju till att skaffa Apple TV+ igen då. Betyget 3,5 är lite i underkant, men 4 hade varit i överkant.



TV Time har serien 9,6 i genomsnitt.
IMDb har serien 7,7 i genomsnitt (beräknat på 21 274 betyg).
Jag ger den 3,5.
Serien är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar