måndag 19 september 2022

Film: Jag är Zlatan (2021)

Titel: Jag är Zlatan
Originaltitel: Jag är Zlatan
Genre: Biografi
Regissör: Jens Sjögren
Manus: Jakob Beckman, Zlatan Ibrahimovic, David Lagercrantz (bok)
Skådespelare: Dominic Bajraktati Andersson, Granit Rushiti, Cedomir Glisovic, Merima Dizdarevic, Selma Mesanovic
Utgivningsår: 2021
Produktionsland: Sverige | Danmark | Nederländerna
Längd: 110 min
Serie: -
Såg den på SF Anytime 12 augusti 2022


Handling
En sann underdogberättelse om killen från Rosengård som inte hade något men som fick allt. Med talang, med hårt arbete och trots motgångar vågade han tro på sig själv och sin livsdröm.

Min kommentar
När jag denna fredagen sa till sambon att jag inte visste vad vi skulle titta på så sa han Zlatan. Han hade en kod för att hyra en film på SF Anytime och ja, även om jag inte är Zlatans allra största fan så tycker jag att han har gjort en fantastisk resa. Och jag gillade verkligen boken som den här filmen påstås bygga på. Alltså fick det bli Jag är Zlatan.

Det går inte att undvika att jämföra bok och film och det blir dessvärre inte i filmens favör. Där boken fick mig att känna sympati och förståelse får filmen mig bara att bli irriterad på honom. Jo, jag blev irriterad även när jag läste boken, men jag kunde samtidigt förstå varför Zlatan agerade som han gjorde.

Jag blev förvånad över att större delen av filmen fokuserade på den minsta Zlatan (här kallad mini-Zlatan). Eller i alla fall hur han framställdes där. Tyvärr var den delen även den tråkigaste. Det känns som att filmen, väldigt övertydligt, vill visa att Zlatan har något slags diagnos och att hans beteende är ursäktat då. I boken var känslan mer att han lämnades vind för våg, att han helt enkelt oftast fick klara sig själv, att ingen tog hand om honom. Då tvingas man ju bli hårdhudad. Den äldre Zlatan är den som jag gillar mest och även den som känns mest lik.

Eftersom så mycket tid ägnas åt mini-Zlatan så är det massor som hoppas över. Jag skulle nog påstå att filmen blir helt obegriplig om man inte är Zlatanist eller har läst boken. Karaktären Zlatan blir väldigt grund och vad man än kan säga om honom så inte är det att han är grund. Det allra mest kantiga och mörka har polerats bort. Det hastas förbi i ren feelgood-anda. Det som ändå stör mig mest är att han framställs som en slarver/latmask. Hans kämpande och hårda jobb för att komma dit där han är missas helt. Som att han fick allt gratis, tack vare sin oerhörda talang.

Min upplevelse av Jag är Zlatan är att den har tagit den säkra vägen och blivit familjeanpassad och mer feelgood än tuff uppväxt. Trots sin hyfsat modesta speltid så känns filmen evighetslång och ja, jag blir uttråkad ibland. Sambon, som väl skulle kunna kallas Zlatanist, tyckte ännu mindre om filmen.



Letterboxd hade den 2,9 i genomsnitt (beräknat på 1 044 betyg).
IMDb hade den 6,3 i genomsnitt (beräknat på 1 519 betyg).
Jag ger den 2,5.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar