lördag 24 september 2022

Bok: Mörk jord av Ann Cleeves

Författare: Ann Cleeves
Titel: Mörk jord
Genre: Kriminalroman
Antal sidor: 361
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Cold earth
Översättare: Jan Järnebrand
Serie: Shetlandskvartetten 7
Förlag: Bonnier Pocket
Utgivningsår: (original) 2016 (min) 2017
Format: Pocket
Källa: Bokhyllan
Utläst: 1 september 2022




Första meningen: Marken gled medan Jimmy Perez stod bredvid graven.

Baksidetext
Under den mörka vintern på Shetlandsöarna framkallar det häftiga regnet ett jordskred. Våldsamma vattenmassor och lervälling sprider sig över vägen från Lerwick till Sumburgh och ut mot havet. När Jimmy Perez kör till en väns begravning får han syn på en stuga som förstörts av vattenmassorna. Han utgår först från att stugan är övergiven, men när han stiger in hittar han en död kropp: en mörkhårig kvinna i röd klänning. Jimmy, som får intrycket att den döda kvinnan precis som han själv har rötter i medelhavsområdet, blir som besatt av att ta reda på vem hon var. Så småningom kommer det fram att kvinnan sannolikt blivit mördad och att hon var död redan innan jordskredet nådde huset. Jimmy Perez är beredd att göra allt för att ta reda på hennes identitet– och hur hon dött.

Min kommentar
Den här serien, som från början kallades Shetlandskvartetten (vilket jag envisas med att fortsätta göra), har väl alltid varit något av en favorit för mig. I alla fall innan jag läste den fjärde (och det som då skulle bli den sista) delen. Sällan har ett slut överraskat mig (och gjort mig riktigt upprörd) så och det kändes ändå bra att Ann Cleeves bestämde sig för att fortsätta serien. Även om det verkar ha tagit ända till nu, med Mörk jord, innan jag känner att jag är hemma igen.

Till min stora glädje så gillar jag denna mer än förra boken (nej, den var inte dålig, men inte heller jättebra). Jag vet egentligen inte varför, vad som är skillnaden, men jag upplever det som att det är bättre flyt här. Trots det långsökta motivet. Jag kan inte låta bli att fundera över varför man i den svenska översättningen bestämt sig för att jorden är mörk, i stället för kall som den ju heter i original. Kall hade, i mitt tycke, varit bättre.

I stort sett är det bara Jimmy Perez och Sandy Wilson som kan räknas som riktigt återkommande karaktärer (jo, jag vet att Willow Reeves dyker upp hela tiden, men hon känns ändå bara som en sidokaraktär). Det är i alla fall bara dem som man får lära känna närmre. Både Perez och Sandy känns som gamla bekanta och jag hade nog hellre hängt med Sandy än med Perez. Vilket faktiskt överraskar mig lite, med tanke på hur mycket jag gillade Perez i de första fyra böckerna. Sandy vinner verkligen i längden och jag gillar honom mer och mer. Medan Perez har blivit klyschan "den tysta, starka mannen".

Några dagar efter att jag har läst ut den så har jag inget som helst minne av motivet och det kan hända att det säger en del om upplösningen. Jag var faktiskt tvungen att bläddra lite i boken för att kolla upp motivet och jo, det var rejält långsökt och lite krystat. Det kan låta märkligt, när det kommer från en deckarläsare, men det känns som en mindre viktig sak. Det är ändå inte mysteriet som är det viktiga i de här böckerna, utan det är relationerna. Och miljön. Om man gillar kartor, som jag, så finns det faktiskt en booktrail upplagd, inte bara för den här boken, utan för hela serien. Jag blev barnsligt förtjust i det.

Det där embryot till romans som har börjat spira är jag inte jätteglad i. Jag unnar verkligen Perez all lycka i världen, men jag vill inte gärna läsa om det. Bara det inte tar över helt så ska det nog gå bra. Hoppas jag. Det är ju trots allt bara en bok kvar i serien. Eventuellt. Cassie gör mig mest förvirrad. Hur gammal är hon egentligen? Jag tycker det är som att hon har stannat i ålder, hon blir inte äldre. Nu har det väl i och för sig inte gått så lång tid i böckernas värld, men hur gammal var hon när hon dök upp första gången?

Tempot i Mörk jord är otroligt långsamt, nästan eftertänksamt, och det kan faktiskt inte vara på något annat sätt. Det här är en motvikt till alla blodiga och actionspäckade deckare.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Goodreads hade den 4,14 i genomsnitt (beräknat på 12 955 betyg).
Jag ger den 4,0.
Boken är
TråkigSpännandeFörutsägbar
BladvändareKlurigLäskig
LångsamTempofylldIntetsägande
OrdbajsigFåordigNagelbitare
MysigSorglig
MåbrabokTankeväckandeRolig
RörigGenomtänktMörk

Andra som bloggat om Mörk jord: Lottens bokblogg (engelsk utgåva), Seniorvinklat och DAST Magazine.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar