måndag 26 september 2022

Film: Look both ways (2022)

Titel: Look both ways
Originaltitel: Look both ways
Genre: Komedi
Regissör: Wanuri Kahiu
Manus: April Prosser
Skådespelare: Lili Reinhart, Danny Ramirez, Aisha Dee, David Corenswet, Luke Wilson
Utgivningsår: 2022
Produktionsland: USA
Längd: 110 min
Serie: -
Såg den på Netflix 26 augusti 2022





Handling
Berättar Nathalies historia, vars liv, på kvällen på hennes examensdag, kan ta två olika vägar. I en blir hon gravid och får flytta hem till sina föräldrar, i den andra flyttar hon till Los Angeles med sin bästa vän för att göra karriär.

Min kommentar
Jag har ju upptäckt att det nästan är bortkastat att titta på thriller- och skräckfilmer under sommaren, när det är ljust. Då ser vi nästan ingenting när de envisas att filma i mörka miljöer. Alltså fick jag ju försöka hitta en komedi. Look both ways har ett ganska högt betyg på IMDb, i alla fall för att vara en komedi så den fick det bli.

Det här med två parallella historier baserat på vad man gör/vad som händer har ju faktiskt gjorts tidigare, men mycket, mycket bättre, i Sliding doors. Personligen så tycker jag att allt hade varit mer givande (för att inte tala om mer trovärdigt) om en av vägarna hade varit mörk och dyster, men jag förstår ju samtidigt att det kanske inte hade varit så passande för det här temat. Och det finns ju faktiskt ytterligare alternativa vägar att gå, men en av dem får man kanske inte ta upp i en modern amerikansk film.

Ibland var det svårt att veta i vilken verklighet man befann sig. Oftast fungerade bytena ganska bra, men i slutet byttes det så ofta att jag blev både förvirrad och yr. Där tappade jag nog bort mig ett tag. Jag skulle nog egentligen inte vilja kalla detta för en romcom. Faktum är att det är väldigt lite av både och, jag minns inte om jag skrattade någon gång. Samtidigt så är jag tacksam för att inte allt fokus var på att hitta en man. Utan att hitta sig själv.

Skådespelarna har jag nog inget att säga om, tror jag. Förutom att de inte var trovärdiga som collegestudenter. De är på tok för gamla för det. Nu var det bara en liten del av filmen, men ändå. Lite pinsamt och obekvämt händer det också att det blir, men det är inget som stör jättemycket.

Tänk om det ändå vore så här, att allt blir bra i slutändan. Oavsett vilka val man gör. Kanske är det inte så konstigt att en hel generation mår dåligt, om de får intrycket att det är så här livet fungerar. Att inget blir dåligt, att det inte finns några "fel" beslut.

Look both ways är lagom underhållande, varken politisk eller moraliserande. Här finns absolut ingenting att uppröras över och dessvärre heller inte riktigt något att beröras av.



Letterboxd hade den 3,0 i genomsnitt (beräknat på 26 851 betyg).
IMDb hade den 6,3 i genomsnitt (beräknat på 8 635 betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

2 kommentarer:

  1. Jag gillade att inget av valen var bättre än det andra, det var på något sätt betryggande

    SvaraRadera
    Svar
    1. Temat gör ju det lite svårt att göra ett val sämre, men jag uppskattar oftast lite mer svärta.

      Radera