måndag 5 september 2022

TV-serie: Inventing Anna (2022)

Titel: Inventing Anna
Originaltitel: Inventing Anna
Genre: Drama
Skapad av: Shonda Rhimes
TV-bolag: Netflix
Skådespelare: Julia Garner, Anna Chlumsky, Arian Moayed, Katie Lowes, Alexis Floyd
Premiär: 2022-02-11
Produktionsland: USA
Antal avsnitt: 9
Avsnittslängd: 59-82 min
Såg den på Apple TV+ juli-augusti 2022





Handling
Djärv entreprenör eller simpel bedragare? En journalist gräver fram sanningen om Anna Delvey, som fick New Yorks elit att tro att hon var en tysk arvtagerska.

Min kommentar
Ibland så får sambon för sig att han vill se en serie och eftersom jag lider av FOMO så klarar jag inte riktigt att han börjar titta på något som jag eventuellt skulle vilja se också. Så gick det till när Inventing Anna blev nästa serie att se. Den har ju varit en snackis och att Julia Garner spelar Anna var en bidragande orsak till att jag ville ge den en chans.

Om jag inte hade vetat detta detta bygger på en verklig historia så hade jag tänkt: Vilken dynga! Hur kan någon gå på detta? Slutar man tänka när man är rik/får en rik vän? Egentligen så tänker en del av mig fortfarande så. Man tycker att folk borde ha blivit misstänksamma när Anna, för femtielfte gången, inte kunde betala och började svamla om pappa och banköverföringar. Men nej. Det är märkligt ändå att man kan komma undan med allt detta. Eller nja, klara sig så länge. De människor Anna lurar måste nog betraktas som osedvanligt naiva och godtrogna för att bli bländade av detta utanpåverk.

Varje avsnitt berättar historien om Anna ur någon annans perspektiv. Det blir, ibland, motstridiga uppgifter, men det är ju ganska trovärdigt. Tyvärr så är det för många och för långa avsnitt för för sitt eget bästa. Även om grundhistorien är intressant så känns det utdraget.

Julia Garner, min storfavorit från Ozark, spelar alltså Anna och hon gör det nog bra (men inte alls i nivå med Ruth). För mig är det Anna som inte är trovärdig, vare sig vad gäller accent eller beteende. Hon är så otroligt osympatisk att det är omöjligt att tycka om henne. Det är svårt att förstå att denna rent obehagliga människa kunde lyckas manipulera så många så länge och få så lojala vänner, som till och med ljuger för hennes skull. Även när sanningen har kommit fram. Förmodligen så är det någon del i den riktiga Annas personlighet som missas/inte kommer fram i serien. Någon annan förklaring kan jag inte se. Däremot så gillar jag journalisten Vivian (åtminstone fram till sista avsnittet) och hennes journalistkollegor. Och hennes man.

Jag vet inte alls vad jag ska tro om Anna. Om hon är sociopat, narcissist eller bara fruktansvärt otrevlig. Eller om hon har vanföreställningar och verkligen tror på allt hon säger. Eventuellt all of the above. Vad som är sant eller ej är omöjligt att veta. Jag är inte säker på om ens Anna vet. Det sägs att den riktiga Anna i allra högsta grad är inblandad i den här produktionen och jag ställer mig frågande till hur hon har valt att framställas i så fall. Vilket i sin tur stärker mina funderingar om något slags diagnos.

Inventing Anna känns, trots allt och dessvärre, som ett ganska realistiskt tidsdokument över den tid vi lever i. Yta är allt. Lev över dina tillgångar på alla sätt du kan. Om det går åt helvete, sälj din historia till högstbjudande, blir rik. Repeat.



TV Time har serien 9,46 i genomsnitt.
IMDb har serien 6,8 i genomsnitt (beräknat på 63 133 betyg).
Jag ger den 3,5.
Serien är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar