måndag 12 september 2022

Film: Fantastiska vidunder: Dumbledores hemligheter (2022)

Titel: Fantastiska vidunder: Dumbledores hemligheter
Originaltitel: Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore
Genre: Fantasy
Regissör: David Yates
Manus: J K Rowling, Steve Kloves
Skådespelare: Eddie Redmayne, Jude Law, Mads Mikkelsen, Alison Sudol, Dan Fogler
Utgivningsår: 2022
Produktionsland: Storbritannien | USA
Längd: 142 min
Serie: -
Såg den på HBO 6 augusti 2022




Handling
Professor Albus Dumbledore vet att den kraftfulle och elake trollkarlen Gellert Grindelwald gör allt för att ta kontroll över trollkarlsvärlden. Det går inte att stoppa honom ensam, så Dumbledore låter sin före detta student, magizoologen Newt Scamander, leda en samling av trollkarlar, häxor och en modig mugglarbagare på ett farligt uppdrag där de möter gamla och nya djur och stöter ihop med Grindelwalds växande härskara av anhängare.

Min kommentar
Efter en dag som varit lite jobbig, med utflykt och massor av folk, så fick jag äntligen tillgång till TV:n. Ensam. Då blev det äntligen dags för Fantastiska vidunder: Dumbledores hemligheter. En film som legat länge på min lista. I alla fall känns det så.

Mitt minne ställer, som vanligt, till med en del problem. Jag minns inte jättemycket av förra filmen (bara att den var hemskt rörig och att jag blev besviken). Min förvirring/förvåning över att se Mads Mikkelsen som Grindelwald var stor. Jag kunde inte alls komma ihåg att han har varit med tidigare. Vilket han ju inte hade heller. Det tog ett tag, men sedan kom jag ju ihåg det.

Enligt min mening är det fortfarande på tok för lite av fantastiska vidunder här, även om nu qilin var förfärligt söt. Jag saknar glädjen, det "barnsliga" och fantastiska som genomsyrade hela första filmen. Nu är det allt bara nattsvart. Det är också alldeles för lite magi, då menar jag den gladare, ljusare sorten. Inte bara en massa viftande med trollspö och världar som faller samman. Slutet blev dock en liten ljuspunkt. Men jag funderar alltjämt på vad Dumbledores hemligheter (plural!) var.

Filmen är ju så där onödigt lång, som filmer tenderar att vara nu för tiden, men jag blev trots det aldrig uttråkad. Tiden gick väldigt fort. Jag är ändå osäker på om vi rör oss framåt, om vi har kommit vidare i handlingen. Det känns inte riktigt så.

Eddie Redmayne är bra, men han är med för lite (och hans vidunder då). Jude Law är alltid bra, tror jag. Mads Mikkelsen mäts efter en annan måttstock (en betydligt hårdare), men jag tror nog att han gjorde det här riktigt bra. Dan Fogler är fantastisk. Hans Jacob Kowalski är min solklara favorit. Han är bara bäst.

Fantastiska vidunder: Dumbledores hemligheter är långt ifrån lika bra som första filmen, men åtminstone bättre än den förra. Jag kan helt klart tänka mig att se den igen och det brukar betyda en fyra. Visuellt har jag absolut ingenting att klaga på, men snälla, kan vi få tillbaka magin?



Letterboxd hade den 2,8 i genomsnitt (beräknat på 159 612 betyg).
IMDb hade den 6,2 i genomsnitt (beräknat på 119 912 betyg).
Jag ger den 4,0.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar