lördag 22 oktober 2022

Bok: Mormor på rymmen av Kaj Branzell

Författare: Kaj Branzell
Titel: Mormor på rymmen
Genre: Feelgood
Antal sidor: 412
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: Mormor på rymmen 1
Förlag: Stellar Förlag
Utgivningsår: (original) 2019 (min) 2019
Format: E-bok
Källa: Storytel
Utläst: 3 oktober 2022




Första meningen: Anna-Lisa sträckte upp sina bara armar.

Baksidetext
Snart sjuttiosjuåriga Anna-Lisa hade inte en tanke på att varken flytta till Spanien eller bli kär. Hon ville ju bara följa med till barnbarnet i Thailand!

När dottern vägrar låta Anna-Lisa följa med till Thailand för att fira jul, inser hon att det är dags att kasta av sig sin dotters strama tyglar en gång för alla. I vredesmod bokar hon en resa till spanska Torrevieja. Utan att meddela familjen, och utan att köpa någon returbiljett.

Livet i solen blir dock inte riktigt så idylliskt som Anna-Lisa hoppats. Det visar sig snart att paradiset gömmer på oväntade faror och vistelsen i Spanien förvandlas till ett hisnande äventyr. Men med hjälp av nya vänner, hemlösa hunden Romeo och en ny tro på sig själv, tar Anna-Lisa sig an de mest dramatiska situationer.

Min kommentar
Mitt letande efter böcker som hade med Spanien att göra ledde mig till Mormor på rymmen. Första delen om snart 77-åriga Anna-Lisa. Jag blev ju själaglad när jag upptäckte att den utspelar sig i Torrevieja och den åkte genast upp på läslistan.

Det hör inte till vanligheterna med en bok om en drygt 70-årig kvinna och även om jag inte är där än så känns det upplyftande att läsa att livet inte tar slut förrän det tar slut. Lite speciellt blev det också att befinna sig på nästan samma plats som Anna-Lisa, att se salthögarna och ortsnamnen på vägskyltarna.

Jag kommer nog aldrig att förstå mig på (vuxna) barn som plötsligt anser sig vara vårdnadshavare åt sina fullt friska föräldrar. Att man skulle behöva "skydda" dem och ser dem som mindre vetande. Bara för att de är lite gamla. För att inte tala om de barn som räknar in arvet innan föräldrarna är döda. Anna-Lisas dotter Susanne har alla dessa egenskaper och hon gör mig skogstokig. Jag vill bara ta bort henne.

Anna-Lisa själv är en härlig och inspirerande figur. Dock lite väl naiv kanske. Vilket ändå är realistiskt, med tanke på att hon har levt i en skyddad verkstad i hela sitt liv. Här finns mycket spansk kultur, både mat och dans finns det rikligt av. För mig, som svensk, känns det autentiskt. Värmen flödar ut från sidorna, både bokstavligen och bildligt. Förutom när det gäller dottern Susanne då.

Detta är en mysig historia som är både snabbläst och lättläst. Humorn är på precis lagom nivå. Jag trodde aldrig att jag någonsin skulle klaga på för korta kapitel, men här finns 105 stycken. Plus både prolog och epilog. På tal om prolog förresten ... jag har märkt att det verkar vara vanligt att ha en prolog som egentligen är slutet. En prolog är väl något som händer innan själva historien börjar? Inte slutet. Är detta månne en effekt av att många filmer numer börjar i slutet?

Egentligen så hade jag inga förväntningar alls på den här boken och då är det kanske inte svårt att slå dem, men detta är mycket bättre än jag hade tänkt mig. Faktum är att den var nära att få ett högre betyg, om det inte plötsligt hade blivit en actionfilm av det hela. Här blev det på tok för mycket Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann och just den delen känns bara väldigt onödig. Det räcker så bra med Anna-Lisas vanliga vardag. Som egentligen inte är speciellt vanlig alls.

Mormor på rymmen är en härlig feelgood och jag unnar verkligen Anna-Lisa en fantastisk ålderdom. Det borde hennes dotter också göra. Det verkar finnas ytterligare två delar om mormor och det är fullt möjligt att jag fortsätter läsa. Nästa gång turen går mot Torrevieja, Spanien.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Goodreads hade den 3,15 i genomsnitt (beräknat på 34 betyg).
Jag ger den 3,5.
Boken är
TråkigSpännandeFörutsägbar
BladvändareKlurigLäskig
LångsamTempofylldIntetsägande
OrdbajsigFåordigNagelbitare
MysigSorglig
MåbrabokTankeväckandeRolig
RörigGenomtänktMörk

Andra som bloggat om Mormor på rymmen: Marias bokhylla, Bokparet och Bokprataren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar