tisdag 11 oktober 2022

Tisdagstrion: Ett barn blir fött

Tisdag igen. Då är det som vanligt dags för Tisdagstrion som sköts av Ugglan & Boken.

Veckans tema: Ett barn blir fött (födelser, graviditet, barn & bebisar)

Ett riktigt jobbigt tema, tycker jag. Det var oklart hur jag skulle angripa det, men dessa tre blev det.

1. Kvinnorna på 10:e våningen av Karin Alfredsson är andra delen om den svenska läkaren Ellen Elg. Den utspelar sig i Hanoi och handlar om ... ja, bebisar som stjäls från sjukhuset och säljs till västerländska par.

2. Den nya människan av Boel Bermann är dystopisk science fiction om en värld där plötsligt kvinnor slutar att föda barn. För att lika plötsligt börja igen, men de nya barnen är inte riktigt likadana som de brukade vara.

3. Nio månader av Cia Sigesgård är en liten skräcknovell som jag tyckte var ruggigt bra. Den handlar om att vara gravid.

20 kommentarer:

  1. Jag har för ovanlighets skulle läst alla i din trio.

    SvaraRadera
  2. intressant trio, Sigesgårds bok verkar läskig

    SvaraRadera
  3. Skräckis med graviditet låter hemskt. Vem minns inte Rosemary’s baby? Men det är något fundamentalt med det där. Allt man kan oroa sig för uppförstorat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bara en väldigt kort novell, men det är oerhört mycket som får plats på de sidorna.

      Radera
  4. Jag har läst första delen av Ellen Elg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har ju tydligen kommit ännu en del där nu, den har jag inte läst, men annars har jag läst alla.

      Radera
  5. Jag hade inte alls en tanke på Den nya människan, vilket känns oförsvarligt. Nio månader blir jag nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nio månader kan jag verkligen rekommendera. Jag gillade den tokmycket.

      Radera
  6. har i varje fall läst Alfredsson. de andra känner jag inte till

    SvaraRadera
    Svar
    1. De andra är två författare som jag verkligen önskar skulle skriva mer. Mycket mer.

      Radera
  7. Vietnamboken är definitivt en av Karin A:s bästa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte påstå att jag minns den, men när jag läser vad jag tyckte så verkar jag ha tyckt att den kanske inte var lika genomarbetad som de andra. Dock verkar jag verkligen ha tyckt om grundhistorien.

      Radera
  8. Den nya människan låter verkligen lockande.

    SvaraRadera
  9. Du har hittat böcker med riktigt läskig vinkel när det gäller barn. Spännande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var det enda som fanns i mina hyllor 😁

      Radera
  10. Jag funderade just på om du också skulle ha med Nio månader ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så klart 🙂 En av de bästa noveller jag har läst.

      Radera