onsdag 12 oktober 2022

Bok: Önska kostar ingenting av Sara Lövestam

Författare: Sara Lövestam
Titel: Önska kostar ingenting
Genre: Drama
Antal sidor: 354
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: Kouplan 2
Förlag: Piratförlaget
Utgivningsår: (original) 2015 (min) 2015
Format: E-bok
Källa: Bokhyllan
Utläst: 14 september 2022




Första meningen: Golvet i Jennys kontor ger vika och hon faller baklänges.

Baksidetext
Kouplan försöker samla hundra burkar om dagen. Pengarna han fick för sin privatutredning i höstas är slut nu, och hans annons på Blocket helt obesvarad. Flest burkar hittar han på Lidingö.

Jenny Svärd är borgarråd och allt utom lättlurad. Därför är det omöjligt att hennes älskarinna kan ha lurat henne på tvåhundra ­tusen kronor och sedan försvunnit spårlöst. Ändå har det hänt. Hon är förbannad och ytterst generad, och den enda som hör ­henne är killen som rotar i papperskorgen bakom henne.

Själv påstår han att han i själva verket är privatdetektiv.

Kouplans jakt på Jennys bedragerska leder honom till andra platser och nya sanningar. ”Hämnas”, är Jennys tydliga instruktion. Det visar sig vara lättare sagt än gjort.

Min kommentar
För ganska många år sedan köpte jag de två första delarna i serien om den ovanliga privatdeckaren Kouplan och det tog två år innan jag läste den första boken. Då passade jag på när jag behövde en e-bok på en Spanien-resa. Nu när det äntligen var dags att återigen åka till Spanien så tänkte jag att det här väl kunde bli en tradition så jag plockade fram Önska kostar ingenting. Även om den nu faktiskt blev utläst innan jag åkte.

Det mesta jag skrev om första delen stämmer bra även för denna. Jag vill fortfarande inte kalla detta för deckare, i alla fall inte om man med det menar våld, blod och mord. Det är mer en berättelse om en mycket intressant karaktär. Med en vardag som inte alls liknar min. Det måste finnas många liknande öden där ute. Till min stora överraskning och glädje så förflyttar vi oss till (bland annat) Göteborg i den här boken. En extra bonus.

I Sara Lövestams böcker är det en speciell ton som genomsyrar allt. Det vågar jag bestämt hävda nu, efter tre lästa böcker. En ton som uppenbarligen passar mig väldigt bra. Personligen så tycker jag att både mörkt och ljust blir tydligare om finns en balans mellan dem och här vävs det dramatiska och sorgliga in i väven med en lågmäld och finurlig humor. Men det är ingen rolig bok, det ska man inte förvänta sig, men det finns humor.

Kouplan är, som sagt, en mycket intressant karaktär och det finns så mycket värme i beskrivningen av honom. Det är tydligt att författaren verkligen tycker om honom. Precis som jag. Jag bryr mig om honom och vill att det ska gå bra för honom. Sara Lövestam är en fena på att beskriva hur han känner och tänker, utan att jag blir påtvingad känslor jag inte kan känna igen. Det finns inte speciellt många karaktärer här, men alla är tecknade på ett bra sätt. Till och med bedragaren har positiva egenskaper. Inte många, men de finns där. Vilket ju krasst betyder att bara för att någon gör/säger fel inte nödvändigtvis betyder att allt den personen gör/säger är fel. Något som väldigt många borde ta sig en funderare på.

Temat i de här böckerna är inte det enklaste, men jag tycker att Sara lyckas förmedla allt utan pekpinnar och utan att "undervisa". Man lär sig saker på köpet, utan att man märker det liksom. Allt man gör, alla beslut man fattar, påverkar någon annan. Det hade så lätt kunnat bli både plumpt och obekvämt (för läsaren, menar jag då, för de inblandade var det lika obekvämt som förväntat) när han träffar sitt ex. Det är ett känsligt ämne och måste hanteras varsamt. Jag tycker att båda sidorna kommer fram på ett fint sätt (ja, det finns två sidor, av allt). Ett jobbigt läge, helt enkelt. Det är mycket här som jag aldrig ens reflekterat över. Det sätter Sara ord på.

Efter att ha läst Önska kostar ingenting så är jag glad att jag redan har köpt på mig de efterföljande två delarna och så hoppas jag att det inte ska ta riktigt så många år innan jag läser tredje delen. Jag vill veta hur det ska gå för Kouplan.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Goodreads hade den 3,76 i genomsnitt (beräknat på 296 betyg).
Jag ger den 4,0.
Boken är
TråkigSpännandeFörutsägbar
BladvändareKlurigLäskig
LångsamTempofylldIntetsägande
OrdbajsigFåordigNagelbitare
MysigSorglig
MåbrabokTankeväckandeRolig
RörigGenomtänktMörk

Andra som bloggat om Önska kostar ingenting: Tofflan, Eli läser och skriver och DAST Magazine.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar